Sunday, January 31, 2010

Ayam Kampung Kacukan






Salam kengkawan dan para pembaca blog aku nih. Hari ni aku sempat ambik gambar ayam-ayam kg kacukan aku tgh makan. Kalo korang tgk ayam aku ni tak la byk sgt, ada la dalam 250 ekor. Tu pun rasa cam dah berkurang sbb ada yang dah dibeli dek org.. Sekilo RM9 aku jual buat masa nih.. Untung jugak la walopun tak banyak..

Satu kemusykilan yg masih bermain dalam benak aku ialah, ayam kampung kacuk ni ayam apa sebenarnya.. maksud aku dikacuk antara ayam kampung dengan ayam apa? ayam gajah ke ? ayam telur ke ? ayam daging ke ? atau ayam import yang lain..
Dulu aku pernah kacuk ayam gajah ngan ayam sabong siam.. jantan ayam sabong siam dan betina ayam gajah.. anak dia mmg besar n berat tp makan pun kuat :) cam gajah la jugak.. body mmg cam ayam sabong tp time timbang.. terkezut tokey borong ayam.. 'beratnya ayam hang, jenih apa nih.. ka hang bg makan batu?' petikan kata-kata apek tokey borong ayam kat kg aku..

Tp baka tu tinggal 4-5 ekor jer kat kg aku la nih.. ni nak buat lg la.. kut2 menjadik cam dulu... Leh buat duit.. baka kacukan tu leh jual pada umur 3 bulan dengan berat sekilo lebih2 skit.. harga pakai harga ayam kampung ori tu..

9 comments:

  1. salam nk tanya arga aym kg kacuk skrg brp

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, saya jual RM14/kg.

      Delete
    2. Tuan jual kat mana RM14/kg tue?boleh share?sy ada ambik ayam kacuk tp org yg biasa ambik dgn sy tak mahulah..dia mau yg ori..tu yg nak cari buyer ayam kacuk..

      Delete
  2. indo dtg beli yg hidup ag kt aq rm17-20 skg , pas 2 dia jual kt sape ntah

    ReplyDelete
  3. Saya nak beli ayam kg kacuk. min 50 ekor. bg harga siap proses. 0176346979

    ReplyDelete
  4. salam..bagaimana caranya untuk saya mendapatkan ubat rawatan ayam seperti di sebelah..

    ReplyDelete
  5. boleh call/sms/whatapps ke nombor saya 012-5245002.. urusan secara online dan poslaju

    ReplyDelete
  6. Sy nak tye..Lau bela ayam gajah secara komesial tak laku ke?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.