Monday, February 1, 2010

Kematian Pejantan Ayam Belanda









Ayam mati !!?? Kenapa ? Mengapa ? Bagaimana ? Semua persoalan timbul dalam otak aku time tu.. Ayam belanda jantan aku mati sekor pagi td.. pekerja aku kol bgtau pg td jam 9 lebih kurang.. peristiwa berlaku awal pagi jam 3 tp kredit tepon pekerja aku tadak so pg td br bgtau.. macamana boleh mati?? Kalo korang tgk kesan gigitan dalam gambar tu agak2 apa yg gigit ayam malang nih.. MUSANG.... ya itulah jawapan yg pekerja aku bagi.. sekor musang yang beratnya lebih kurang 5 kilo sekor dah bunuh ayam belanda yg seberat 7 kilo senang2 jer.. mengikut kajian forensik yg aku buat pg tadi, musang tu cam dah tarik kepala ayam keluar ikut jaring hijau dan ayam tu meronta kelemasan sampai koyak jaring tu.. koyak kulit leher dan mati. Cengkaman rahang musang nih boleh tahan kuatnya.. masa pekerja aku keluar tgk apa yg jadik musang tu sempat lari panjat tiang elektrik dan meniti kat atas kabel dengan cekap sekali cam dlm sarkis... ayam tu ditinggalkan dalam keadaaan nyawa-nyawa ayam.. pekerja aku ni tak pandai semelih ayam so.. tak berapa minit lepas tu ayam tu pun mati la sia-sia..
Utk pengetahuan korang, ayam jantan tu adalah ayam baka yg paling produktif kat kebun aku.. tu yang sangat menyedihkan.. kebanyakan telur yg terhasil dari rebannya mmg ada benih dan menetas dengan sihat... first time dapat tau apa sebab kematian tu aku dah cuak.. kalo pg tadi dia melawat, maknanya esok lusa pun dia dtg lg la.. adusss... hancusss.. perangkap!! ermmm.. cam best jer.. nanti aku nak buat perangkap..




6 comments:

  1. Sedihnya baca. Allah lebih sygkan dia. Mcm mana idea yg niza bg td, 'org2'?

    ReplyDelete
  2. dah ckp kat dik mi, tp tak suruh dia buat lg sbb suruh dia buat tempat tidur ayam yg baru n pindah ayam betina ke reban belakang dulu..

    ReplyDelete
  3. Abang rasa musang tu elok diperangkap atau diracun. Try belah pisang dan masukkan racun kat tengah. Ikat dan gantungkan kat laluan dia. Sambil-sambil tu bagi kemas sangkar. Bukan apa nanti dia angkat geng pula.

    ReplyDelete
  4. dah setel.. tq bg mail..:)

    ReplyDelete
  5. kat mane tempat meke ne. Teman nak beli ayam batik leh spasang.

    ReplyDelete
  6. oo saya kat shah alam.. mai la melawat kalo senang :)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.