Tuesday, February 2, 2010

Mesin Penetasan



Kali ni aku nak bercerita berkenaan incubator atau dalam bahasa Melayunya, mesin penetasan. Di Malaysia ni aku tgk, setiap peternak moden dah jatuh hukum wajib dah utk memiliki paling kurang sebuah incubator utk tetaskan telur ayam atau unggas mereka sendiri. Kalau kat luar negeri dah berabad diaorg gunakan teknologi nih. Kat Malaysia baru mula berkembang jer.. tp mmg laju perkembangannya.

Banyak jenis mesin ni kat negara kita sekarang ni, berbagai jenis model.. ada yg buatan sendiri dan ada yg diimport dari USA, Indonesia, Taiwan, China dan negara lain. Tp konsepnya tetap sama, bertujuan menetaskan telur dengan kadar seragam dan membenarkan kawalan penetasan semaksima mungkin. Ini bermaksud, penetasan dapat dijadualkan dari segi jumlah dan tarikh telur menetas. Keselamatan telur juga lebih terjamin, ye la kan.. kalo dah tiap-tiap hari kita kutip telur tu, takder ler sempat kat kera, monyet, biawak, musang dan lain-lain pemangsa. Kalo masuk ke incubator mustahil pulak biawak leh masuk ambik.. :) So bagi aku mesin ni amatlah penting di reban aku tu.. alhamdulillah.. bersyukur aku sbb aku mampu buat sendiri mesin ni.. yg auto ker manual ker semua aku buat sendiri jer.. bukan nak riak tp bila dah faham konsep campur lak dgn ilmu time belajar dulu skit.. terhasil la incubator yg tak seberapa. Asal menetas dah la...

Gambar-gambar yg aku masukkan ke sini adalah antara incubator yg aku hasilkan sendiri, dan sebenarnya aku juga merupakan pembuat dan penjual incubator.. dah dekat 200 biji aku jual dari thn 2007 dulu.. itu belum campur yg dari thn 1996.. model plywood masa tu.. rezki aku murah setakat ni. Alhamdulillah sekali lg.



Manual eggs turner
utk incubator manual.



Anak itik menetas dalam incubator automatik.




Inilah barisan incubator yang aku guna direban aku.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.