Monday, February 1, 2010

Wild Turkey dan Black Spanish Turkey

Salam para pelawat blog,

Kali ni aku nak bercerita pasal ayam belanda yg ada di reban aku, ada dua jenis kalo tak silap aku la.. yg biasa tu cam asal Wild Turkey dari Amerika Utara dan yang satu jenis Black Spanish Turkey. Aku dapat baka ni dari Kuala Ketil, Kedah.. aku tengah memburu Bourbon Red tp modal tadak lg.. so cool dulu la.. yg ligat dok buat anak adalah 2 jenis ni la.. aku risau kalo nak bawak masuk jenis yg besar sgt, sbb kebanyakan induk yg besar dan berat akan alami masalah pembiakan, proses mengawan tidak dapat dijalankan secara semulajadi.. ini akan menyumbang kepada masalah fertility pada telur-telur yg bakal dieram.. kan tak best tuu.. tp mlm td ada offer dari waa ramli utk baka Nicholas 700.



Baka Nicholas 700 ( Jantan & Betina )


Baka jenis ini mempunyai berat badan yang boleh menjangkau sehingga 17kg dalam masa 20 minggu (lebih kurang 5 bulan). Mempunyai dada yang penuh dgn daging. Selain itu Nicholas 700 tidak perlu memerlukan makanan yang lebih kalau dibandingkan dgn ayam belanda baka lain. Aku teringin jugak tp kena buat bajet dulu..

Apapun sekarang aku maintain baka lama dulu. Di bawah sedikit cerita berkenaan baka ayam belanda lama aku :

Wild Turkey

Ayam belanda jenis ini berasal dari North America. Berat dewasa adalah 7.6-12.6 kg bagi jantan dan 3.6-5.4 kg bagi betina. Wild Turkey betina akan matang dan bertelur pada usia 9 bulan dengan telur sebanyak 8-14 biji untuk satu pusingan. Dipercayai kebanyakan baka ayam belanda yang ada di Malaysia adalah dari baka ini yang telah dikacuk. Ini adalah berdasarkan berat dan warna bulunya.



Black Spanish Turkey

Ayam belanda jenis ini berasal dari Eropah tetapi popular di Spain dengan nama Black Spanish. Dalam masa 6-7 bulan beratnya boleh mencapai 10.0 kg bagi jantan dan 6.3 kg bagi betina jika menerima makanan yang cukup. Berat dewasa adalah 13.5-15.7 kg bagi jantan dan 6.7-9 kg bagi betina. Black Spanish betina akan matang dan bertelur pada usia 9 bulan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.