Sunday, September 19, 2010

Misi Memburu Budgie

Salam aidilfitri pada semua, dengar tajuk aku kali ni mcm gempak jer.. sebenarnya dari sebelum balik kampung sempena raya lagi aku dan abg aku (Abg Mail) dah plan nak cari burung budgie kat area Alor Setar tu.. maklumla, harga kat sana berbanding kat sini hampir separuh lebih murah.. kalo kat sini dapat RM 70 - 80 sepasang, kat Kedah cuma RM 40 sepasang.. langkah pertama dimulakan oleh abg aku ketika dia berkunjung ke Perlis melawat saudara sebelah kakak ipar aku.. nak dijadikan cerita, abg aku ni tersinggah di kedai burung Perlis tu.. dia ada ckp sblm pi Perlis tu, kalau ada burung cantik dia belikan dulu utk aku.. aku iyakan jer sbb abg aku ni mmg pandai nilai budgie nih.. sbb kat rumah dia pun dah mula biak dari 4 kepada 12 ekor.. jadi ptg tu aku plan nak jumpa kat rumah org tua aku utk tgk budgie yg dibeli.. mmg aku suka warna dia. Warna based adalah putih dan ada tona kuning di kepala dan ekor (spt foto di bawah).. sgt cantik bg aku. Dua2 betina pulak tu... mmg bertuah la aku. Hrp dpt byk anak lps nih.. untung2 jadi albino atau lutino... jadi sekarang aku dah ada 4 ekor budgie, satu hijau, satu pure kuning dan dua yg aku sebut tadi.


Pada petang 14 hb tu aku n abg mail drive pulak ke rumah pak sedara kami yg aku panggil pak ndak, dia ni mmg dasat sbb dah lama bela n induk pun byk.. mcm2 warna ada tolak pure white jer takder lg.. dari dia aku dapat la 3 pasang.. siap masuk sangkar tangkap sendiri tuu.. sangkar diapun besar so boleh la aku masuk dan mengamuk dalam tuu.. hehe.. mujur dia suruh aku keluar lepas dapat 3 pasang tu.. kalo tak mmg aku tangkap lagi : ) Foto sangkar dan burung kat rumah pak ndak aku seperti di bawah ni..






Pada keesokan harinya aku n abg aku berkunjung pula ke satu lg tempat biak budgie iaitu di Lorong Seri, Alor Setar.. sangkar budgie milik en shabani, seorang guru. Mmg bukan calang2 cikgu nih, dia ada lebih kurang 5-6 sangkar besar utk pelihara budgie, kat depan n belakang rumah semua ada budgie.. lama giler aku n abg aku borak ngan dia sbb kebetulan abg aku ni pun cikgu jugak.. lgpun ckgu shabani ni byk info.. dari cikgu shabani aku dapat 2 pasang so total budgie yg ada kat aku sekarang utk dibawa balik ke Bangi adalah 12 ekor.. dari cikgu shabani aku dapat salah satunya hampir pure white.. sbb ada watermarks biru pada belakangnya.. Berikut adalah foto reban burung en shabani..





Di bawah adalah himpunan 12 ekor budgie yg berjaya diburu dalam perburuan kali ini.. esok hantar Shah Alam masuk aviary aku :) hehehe...


4 comments:

  1. bro ade tak no contact pakndak bro yg kat perlis tu. :)

    ReplyDelete
  2. ada x saper2 yg dok sekitar jitra yg bela byak burung budgie ni...saya nak cari burung budgie kandang sebab kat kedai xbagus...skarang ni saya ada 2 tinggal 2 ekor jer budgie betina.jantan semua mati...so mintak tolong kalau ada sapa2 yg jual kol saya...0175813524....emel facebook...najmidris@yahoo.com....tlong yer2 abg2 semua

    ReplyDelete
  3. ada jual burung budgie tak n boleh hantar ke bintulu,sarawak tak..kalau boleh berpa sepasang n nie no sya 0148875698 kalau ada mesej atau whatsapp saya

    ReplyDelete
  4. ada jual burung budgie tak n boleh hantar ke bintulu,sarawak tak..kalau boleh berpa sepasang n nie no sya 0148875698 kalau ada mesej atau whatsapp saya

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.