Thursday, September 23, 2010

Reban Ayamku D Kampung

Salam syawal buat semua... selama bercuti raya yg lepas, aku sempat la belek2 semula reban ayam lama aku. Yang aku usahakan sekitar thn 2004 - 2005.. reban ayam daging sebenarnya. Tp dah convert jd reban ayam kampung setelah aku terpaksa berhijrah ke Miri, Sarawak pada awal 2006. Reban ni luas la jugak dan sangat kukuh memandangkan aku gunakan kayu yg thn lama dan ikat pakai bolt n nut lagi... lepas aku diarah ke Miri, aku modified la reban tu jadi reban ayam kampung kat tapak asal reban kecik yg lama.. dulu ayam kampung ori aku bela jugak, cecah ratusan ekor jugak.. tp sekarang ni dah tak byk.. ye la.. tinggal mak n ayah aku jer kat kg.. tak sempat nak tgkkan ayam kalo byk2... dulu kalo aku panggil jer.. kruu.. kruuu.. kruuu.. berduyun-duyun terpa datang.. tp cuti baru ni aku try la buat mcm tu, bukan ayam2 tu nak dtg, bertempiaran lari ada la.. sedih betul dgn akhlak ayam kg kat rumah aku tu.. mungkin ayah aku terlupa nak ajar cara panggil ayam tu kut.. maklum la ayah aku sibuk juga dgn kebun tepi sungainya... Di bawah ni la foto reban ayam aku yg tak mcm reban ayam dah tu...



Di bawah ni pula adalah reban ayam serama aku yg aku buat pada tahun 1997 dulu.



Berikut pula adalah barang2 ternakan ayam yg bersepah sbb tadak sapa pedulik lg dah..






Ini pula adalah ibu-ibu ayam yg masih produktif di reban lama tu..






2 comments:

  1. Salam bang,say ni bkn lah pentrnak tp adalh jugak bela ayam cikit2. Say berasl dr Klang. say nak tanya pasl ubat SAMPAR tu la. Bukn apa,cuma nak wat preparation ckit sbelum terkena. blh x abg cntect no say ni 0176065048. Say x prasan pulak no abg kat dalm blog abg ni. harp bag krjasama ye bang. Wassalam...

    ReplyDelete
  2. Dah dpt ke ubat sampar kat Veterinar Shah Alam hari tu ? Saya tak sempat pi ambik pun walopun dekat.. :( apapapun harap berjaya la vaksinkan ayam2 tu.. :)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.