Sunday, July 8, 2012

Masalah Tikus dan Cara Aku Atasinya

Salam kepada semua.. kali ni aku nak bercerita berkenaan masalah utama aku dlm menternak ni.. tikus !! ya tikus .. dari mula aku tak sedar yg beliau telah menjadikan hidup ternakan aku sengsara tp aku mula sedar bila mana aku terserempak dengan sekumpulan tikus ni duk khusyuk makan dedak dlm pasu yg aku sediakan utk merpati aku.  Punya la ramai jemaah mereka sampai penuh bekas tu.. saiznya pulak mmg gadang2 belaka.... aku rasa kalau timbangpun mau 7-8 ekor sekilo tu.. mcm puyu siam dah beratnya.  Kalau laku jual aku dah untung ni.. tp aku ada jugak terpikir nak jual tikus ni buat makanan ular. Sekor rm3.. hehe buleh ke? Duitnya buat beli dedak, ganti balik dedak yg mereka2 ni makan selama ni haha.. bernas jugak idea aku ni.. ok mulai sekarang sapa nak tikus sihat, gemuk dan mempunyai ikatan kekeluargaan yg tinggi boleh la hubungi aku.. sekor rm3 jer.. gerenti ular tu sihat :)  So bermula semalam aku dah mula design perangkap tikus, sendiri punya design sbb dah byk kali aku try yg beli kat kedai tu susah betul nak kena, tikus zaman sekarang dah cerdik dah.. bila aku pasang perangkap aku ni mula2 dapat la sekor, pagi ni aku dapat 5 ekor terus.. wah lumayan betul tu.  Kalau boleh buat gulai dah satu kuali dah tu.. tahan sampai malam hahaha.. ni ada aku uploadkan gambar2 tikus yg kena perangkap aku ni buat tatapan korang.  Sihat2 tikus ni. mata teranggg jer haha.

How To Get Rid of Rats In My Farm

Hi to everybody.. since my blog was visited by other countries so starting from now I will try my best to write in English. Actually I am not very good in English writing but I believe that you can understood my words :).. or beside you'll leave my blog from the beginning hahaha. Today I would like to briefly write about rat attacks in my farm. For me this is a very very big problem. To be frank, I buried so many chicken and birds since this things start to homing my farm. By eating the fowls feed, they growing faster and become very good in breeding. So if I am not doing something to control them, may be in the future I have to change my birds farm into rats farm. So sad :(... To eliminate them, I use rat trap that I made it myself.. using my creativity (if that the right words haha) I started to develop the trap. Luckily, I succeed hahaha... hahaha... and hahaha again. Good by my little friends, you'll be very tasty lunch for pythons (my friend have 2 of them). Yesterday I got 5 of them, trapped in my lovely and creatively rats trap. Good.. I'll trapping rats for the rest of my life after this hahaha. Below are the rats that trapped successfully.

3 comments:

  1. salam,
    share sikit bentuk sangkar tu, nk buat jugak.byk tikus kt rmh ni.hehe

    ReplyDelete
  2. salam, insya Allah nanti sy share :)

    ReplyDelete
  3. Bro mengancam juga cara tu tapi kalau nak cara lain boleh guna
    produk Jepun Rat Repellent. Murah, DIY & tak seksa binatang. Produk ni keluarkan bau yang menyebabkan Cik T rasa tak selesa dan terus beredar.
    Boleh tgk info produk di http://www.tenringgitshop.com
    atau email saya tenringgitshop@gmail.com

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.