Monday, August 23, 2010

Puyuh n Aidilfitri

Salam semua, pada sebulan lepas aku ada terima 60 biji telur puyuh dari rakan sepenternakan, En Azmi utk dieram. En Azmi ni rakan sekerja aku sebenarnya.. dia ni ada bela puyuh secara kecil-kecilan sbg hobi, mula bela puyuh telur dari Nov 2009.. lepas hampir setahun, puyuh-puyuh yg pada awalnya ramah mengeluarkan telur akhirnya dari 30-50 biji sehari tinggal 5 biji sehari.. apa nak buat.. dah tua. So utk dptkan benih baru mcm tak ekonomi utk beli sbb anak puyuh mahal.. jadi aku tawarkan diri utk bantu eramkan pakai incubator aku yg kebetulan ada kosong. Telur puyuh cuma perlu 17 hari jer utk tetas.. Lepas dah tetas tu akupun terus hantar kat En Azmi, rasanya ada kut dalam 40 ekor yg tetas dgn jayanya.. yg lain mungkin tiada benih atau mati dalam telur.. payah nak suluh sbb telur berwarna. Lg satu aku mmg malas nak suluh telur kecik-kecik nih.. takut pecah nanti sbb tgn aku nih mmg stok pembunuh :)…

Hari ni aku pi tgk anak2 puyuh tu n terkezut jugak sbb dalam masa 2 minggu dah besar panjang dah budak2 tu.. hampir sama dgn puyuh dewasa dah. Patut la ternak puyuh ni boleh untung, dalam masa 45 hari dah bertelur.. untung2.. ni nak cuti raya n en azmi kelam kabut skit sbb tak tau mcmana nak set bekas makan n minum puyuh ni memandangkan dia nak bercuti raya selama dua minggu. Buatnya makanan n air habis dalam masa tu, alamat kojol la pepuyuh dia tu.. so aku ada bagi cadangan n design baru untuk auto feeder yg takyah pakai elektrik.



Simple jer tp berkesan, aku guna pakai utk ayam serama aku n beburung dalam aviary aku. Ni dah masuk hari ke lima, nampaknya sgt efisen.. tahniah utk aku :) .. kalo korang nak tgk bolehla.. ada gambar aku upload kan.. bahan2 pun murah jer.. ringkas dan senang servis serta tahan lama.. cantik pun ye jugak so tak la tercemar keindahan aviary aku…


Itu utk makanan. Kalo untuk air pulak aku mmg pakai yg jual kat kedai tu jer… burungpun tak berapa ekor so kalo penuh satu bekas tu boleh tahan 3 minggu.. lapang la dada.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.