Wednesday, August 25, 2010

Talam Makan Untuk Budgie

Hari ni aku pasang talam makanan utk aviary aku, ada dua unit aku buat semalam, simple jer.. dapat idea masa lawat KL Birds Park dulu.. Bahan2 pun mudah jer, dua batang paip, yg satu panjang 4 kaki n satu lagi panjang 5 kaki, saja jer nak bagi nampak bertingkat baru cantek skit... dua talam plastik, dua connector paip dan cable tie.. pendekkan cerita setelah dipasang jadila mcm dalam gambar bawah nih.. merpati akupun dah mula makan sambau/kambu tu dengan lahapnya.. sebenarnya sambau tu aku beli utk santapan budgie aku yang sepasang jer tu.. belum lg upload byk gambar sbb liar lg.. maklum la beli kat kedai pets.. Nanti dah jinak aku uploadkan gambar.


Utk pengetahuan korang, urusan jualan anak ayam n itik aku hentikan dulu (pengeramannya) sbb nak balik cuti raya.. lepas raya nih aku mula balik.. sekarang seronok duk fokus aviary la plak.. aviary aku ni pun baru jer mula.. baru masuk serama sepasang, punai sepasang, merpati Indian Fantail sepasang n budgie sepasang.. ingat nak balik kg raya nih nak cari budgie lg.. kat perlis atau alor setar harga masih rendah tambahan pulak kalo dpt dari local breeder.. jadi sesapa dari kedah n perlis yg nak jual budgie kat aku bgtau la.. akan ku cari mereka nih sampai ke lubang cacing :)...




Burung punai ni liar giler, mesti yg jual kat aku tu tangkap kat hutan.. nyesal jugak beli.. sekarang nih aku kurung dalam sangkar kecik dulu, nampak makin hari, makin ok skit.. sebelum balik raya boleh la lepas dalam aviary.. lepas ni tobat dah tak beli burung liar lagi..

2 comments:

  1. assalammualaikum..
    sy nak tnya,di mane ada jual burung punai nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam... burung punai ni salah di sisi undang2 so tak ramai yg menjual.. kena cari kwn2 kat pahang yg ramai menjual secara senyap2..

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.