Monday, November 1, 2010

Penetasan Puyuh

Salam n selamat sejahtera, lama jugak tak tulis kat blog, sibuk ngan kejer opis.. ni dah lega skit boleh la menulis. Pada 20 Okt lepas aku ada masukkan satu batch telur ayam mutiara n satu batch telur puyuh utk penetasan. Kalo tak silap telur ayam mutiara tu dalam 53 biji jugak n telur puyuh dalam 40 biji. Semua telur ni dikutip atas tanah n ada yg kena hujan. Tambah-tambah telur ayam mutiara tu, ikut suka jer dia bertelur, dalam semak la, dalam hutan la.. dugaan wooo nak cari telur dia. Di bawah ni foto telur dalam inkubator yg telah aku masukkan dulu.



Lepas seminggu aku suluh la telur ayam mutiara tu. Waduhhh... kecewa sbb dari 53 biji tu cuma 23 biji jer yg ada benih. Ini bermaksud telur ni mmg tahan hujan tp cuma pejantan mungkin tak cukup sbb ada sekor jer manakala betina nya 6 ekor. Sian mereka... Maksudnya 30 biji telur ayam mutiara yg berharga tu terpaksa aku buang mcm tu jer.. rugi wooo.. jadi sekarang aku tgh tunggu telur-telur tu menetas la pulak.. target date mungkin sekitar 9 November ni la..
Di bawah ni telur ayam mutiara yg aku buang :(


Bagi telur puyuh pulak tak dapat la aku nak buat suluhan, sbb payah aku nak nampak melalui kulitnya yg bertampung-tampung tu.. kalo nak suluh jugak mmg nampak tp sifat malas telah memainkan peranannya dgn baik paa ketika itu.. hahaha. Target date bg telur puyuh ni tetas pulak adalah sekitar 5 November ni. Ttp biasala inkubator aku ni kerap mendahului tarikh, telur puyuh yg sepatutnya menetas 17 hari dieram tu hari ni dah menetas, ini bermakna inkubator aku ni menetaskan telur puyuh hanya setelah 12 hari dieram. Anak-anak pulak sihat walafiat. Alhamdulillah.. tak bermaksud aku mengubah peraturan Allah SWT ttp mungkin ini jugak la ketentuan Allah apabila setting inkubator dibuat dengan betul.
Anak puyuh yg baru menetas.. laju gila dia lari-lari dalam inkubator.


Dengan terjadinya kes ni aku mula tertanya-tanya, bagaimana dgn telur ayam mutiara pula ? Adakah akan menetas awal jugak mcm telur ayam belanda, itik dan ayam kampung yg pernah aku buat sebelum ni. Rekod telur ayam kampung adalah 14 hari dah menetas, ini rekod paling cepat perbah dibuat oleh inkubator aku. Mula-mula aku takut jugak sbb menetas awal sgt, bimbang anak akan lembik, berpenyakit dan kurang daya tahan. Tp bila tgk anak ayam menetas, membesar dan membiak pulak tu so aku teruskan dengan setting yg aku buat tu hingga sekarang. Alhamdulillah semuanya sihat-sihat belaka...

2 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.