Monday, November 15, 2010

Perihal ayam mutiara, white leghorn, ayam laga, serama n giant cochin.

Salam sejahtera buat semua, semalam sekali lagi aku pi geledah sarang ayam mutiara untuk ‘curik’ telur, tambahan pulak hampir setiap hari hujan jer.. risau takut telur kena air n tak tetas. So semalam setelah digeledah dapatlah dalam 24 biji tp bila aku suluh, 2 drpnya dah tembelang.. ada sekor ibu ayam dah mula ngeram atas telur-telur tu tp baru jer sehari dua.. jd takder la embrio terhasil lg.. yg tembelang tu mungkin telur lama yg aku simpan buat umpan sarang. Di bawah ada aku sempat snap foto sarang ayam mutiara tu n kebetulan ada ibu ayam tgh duduk atas telur, bukan main bising lg dia bila tgk aku kutip telur dia.. hehe.





Ptg semalam aku dpt jugak dalam 10 biji telur ayam white leghorn kacukan aku yg pernah aku post dalam blog ni dulu. Telurnya tak sebesar telur ayam white leghorn ori, Mula ingat white leghorn ori tp rupanya kena trick :( .. dah terkacuk ngan ayam kampung agaknya.. kesian aku. Dah tu penjualnya takmau bertanggungjawab pulak tu.. Selebihnya adalah telur ayam laga baka Thai, aku try jugak nak eram mana tau dpt kuar anak.. mesti best hehe. Di bawah ni adalah telur-telur yg aku kutip semalam, dah selamat duk dlm incubator, lg 5 hari aku suluh la utk tgk benih, harap byk la yg menjadi..





Sementara tu, telur ayam mutiara yg aku eram terdahulu ( first batch ) dah tetas.. sekarang tgh lepak dalam bekas didik. Di bawah adalah gambar dia.. dah ada org booking semua.. laju betul lakunya.




Selain tu, aku suka jugak nak update perkembangan terkini ttg serama aku, setakat ni serama betina aku baru mula bertelur, alhamdulillah telur cukup sifat dan sempurna, harap tetas la nanti.. gambar induk, bapa serama n telur ada kat bawah ni..




Di bawah pula adalah ayam Giant Cochin aku yang dah byk pertumbuhan berbanding masa beli dulu.. dah besar n berisi.. setakat ni sihat lah.

4 comments:

  1. saudara nizam..saya ada peliharalebih kurang 10 ekor ayam mutiara dewasa..masalahnya ayam2 ni tak mahu bertelur dlm reban yg disediakan...dalam belukar pula jadi sarangnnya..telur2 selalu tak menjadi sebab dimakan biawak atau terdedah pada hujan..mcm mana cara nak tarik ayam2 agar bertelur dlm reban2??atau kena buat reban baru ke??harap dpt sedikit panduan..

    tk
    anuar melaka
    nuatadi@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. ok en anuar, sayapun tak arif sgt ttg ayam ni tp selama pengamatan saya, ayam ni sgt sensitif dari segi nak cari tempat bersarang.. mesti tempat tu cukup selamat bg dia, kalo nak biar dia bertelur dlm reban terpaksa la kurung dia dlm reban tu seumur hidupnya.. jgn sesekali lepaskan mcm kwn saya pernah buat.. kalo lepas mmg dlm semak la hala tuju dia.. sy cdgkan en anuar buat kepongan gunakan pukat hijau disekitar reban, biar dia main kat dalam kawasan tu jer, so dia rasa cam luas la tp pukat hijau tu kena la tutup keliling n atas kalo tak di terbang.. lepas tu buat cam semak-samun skit kat dalam kawasan tu cthnya letak zink2 lama biar cam ada ruang tersembunyi, supaya dia rasa selamat berteur kat situ... jgn sesekali pungut telur time dia ada, nanti dia merajuk n tanak telur kat siu lg.. kutip la telur time dia kuar sarang pi mkn ke atau jln2.. itu jer sedikit ilmu jer utk dikongsi.. mungkin ada petua lg baik dari otai2, buleh la tanya diaorg pulak :)

    ReplyDelete
  3. Asalam tuan
    Aym mutiara sy plk
    Xnk btlur
    Knp ye
    Ad tips x utk ia btlur

    ReplyDelete
  4. Asalam tuan
    Aym mutiara sy plk
    Xnk btlur
    Knp ye
    Ad tips x utk ia btlur

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.