Thursday, August 30, 2012

Anak Merpati Pomeranian Merah

Dah lama aku tunggu akhirnya termakbul jugak doa untuk tengok sepasang anak pomeranian aku tetas dan hidup sihat, dah beberapa kali tak berapa nak jadik, kali ni baru tetas dan hidup keduanya... Merpati pomeranian adalah salah satu baka merpati yang sgt aku gemari kerana bentuk tubuhnya yang nampak tegak bergaya dan gagah di samping 'belon' nya yang besar serta berbulu kaki.. inuk yg aku beli dari Issam Puchong ni mmg tak mengecewakan.. kedua2 anaknya keluar menjadi pomer merah, mmg bergaya habis.  Dulu pernah jadik sekor biru dan sekor light grey.. tp sayangnya kedua2nya mati masa umur tak sampai sebulan sbb aku bagi induk fantail jaga.  Mungkin ada jangkitan baktria sbb induk fantail tu pernah sakit satu masa dulu.  Kali ni aku biar mak n ayahnya sendiri yang jaga.. alhamdulillah berhasil.  Kat bawah ni aku sertakan gambar pomer aku tu :)
 

6 comments:

  1. nak tanya, mcm mana nk bagi anak bru lahir kat parents angkat nie??? ade cara2 x??? hope boleh explain ye :)

    ReplyDelete
  2. oo yg tu, saya senang jer.. time merpati lahore tu bertelur, tukar telurnya ngan telur reversewing.. biar dia eram telur reversewing dan reversewing akan bertelur ce[at sbb tak perlu habiskan masa utk eram telur.. manakala anak reversewing yg tetas hasil eraman lahore akan dijaga oleh lahore sepenuhnya.. tu je lah cara saya :)

    ReplyDelete
  3. ayah saye ade bele merpati mokee die dah bertelur tapi x eram cam ane eh

    ReplyDelete
  4. Ooo kena spare induk merpati kampung sepasang dua.. boleh pindahkan telur kat dia. Satu lg cara kena pastikan saiz sangkar sesuai dan takder gangguan semasa dia th mengeram...

    ReplyDelete
  5. Salam.. walaupun pic ni thun lps.. sy nak tny.. kalau2 ada lgi ank pomer ni utk djual pair.. berapa harga..? Hope blh bgthu.. sbb bru b'jinak2 utk membela burung merpati ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. anak pomer ada n mmg pair, nanti saya sms foto, sila bg no phone en ya.. n no saya 012 5245002

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.