Thursday, December 27, 2012

Lawatan ke Ladang Burung Ostrich, Semenyih


Salam sejahtera semua, alhamdulillah aku diberi peluang lg oleh Allah SWT bagi meneruskan ulisan dalam blog aku ni, satu2nya medium bagi aku menyalurkan bakat menulis aku yg tak seberapa ini haha.. kali ni aku nak bercerita berkenaan lawatan aku n famili ke Ostrich Hatchery Centre milik Golden Ostriches Sdn Bhd di Kg Sg. Lalang, Semenyih.. dulu dah teringin nak pi tp sbb anak2pun kecik lg so kalau pegi pun bukannya diaorg paham haha so ni dah besar skit baru la aku bawak diaorg jalan2 sana.  Berbekalkan kamera yg nak kehabisan bateri, akupun menjelajah ke sekitar kawasan.  So foto2 yg aku ambikpun terhad lah.. sepatut nya ada lagi yg best2 tp tak dpt nak tunjukkan.  Ladang ni mengeluarkan anak2 burung ostrich atau burung unta untuk dipasarkan samada dalam bentuk hidup ataupun telah disembelih.  Harga daging tak lah mahal sgt, sama lebih kurang daging rusa jer.. RM35/kg manakala tulang pula RM30/kg.. buleh la buat sup.  Harga anak baru tetas bawah seminggu RM600 hehe.. leh la kalau sapa2 nak beli.  Bela buat pets.. gerenti masuk paper muka depan :)... aku teringin jugak nak beli, tp takut kena tanak nasik 2 periuk lak lps ni.. haha.. bercakap berkenaan kebersihan pula, kawasan ni dijaga oleh 6 pekerja yg sgt komited, setiap org ada kerja masing2... jadi kawasan dia mmg bersih dan yg paling penting sgt kurang berbau.. sesuai utk sesi makan2 atau piknik haha..berikut adlah beberapa foto yg menggambarkan kata2 aku tu..



Antara burung induk betina yg peramah..



Ayam silkie dibela mcm ayam daging kat sini.. beratus ekor..



 
 
Ni pula reban ayam mutiara. mcm beribu ekor jer... 3 reban panjang tuu...


 
Buah tgn dari sana... esok buat sup la.. tulang rusuk ostrich :)

 
Anak aku mmg suka la sgt kat trip kali ni :)
Perasan tak signboard tu.. PUSAT 'PENCETUSAN' BURUNG UNTA... hehe... no komen

39 comments:

  1. slm encik..menarik tempat ni...ni ladang yg sama ke ( Ostrich Wonderlands ) @ memang ada banyak ladang kat situ

    ReplyDelete
  2. sepatut pusat pembiakan kuang2...

    ReplyDelete
  3. Encik..ada lagi ke jual anak burung unta ni..bila2 masa ada tak?Saya ingat nak bela sepasang..

    ReplyDelete
  4. I need fertile ostrich egg, give me information how much its price, per each, and delivery to denpasar bali indonesia 081806850631 Mr. sadmada www.green-venus.com

    ReplyDelete
  5. I am so sorry mr sadmada, we not selling ostrich eggs..

    ReplyDelete
  6. Anak burung unta sekog tu Cikgu Zam bli d sini ka...

    ReplyDelete
  7. Slm.sy sedang mencari ank burung unta spasang. Boleh ke tuan2x membri sdikit info mcm mne sy nk dptkn ank burung unta ni..jika tuan2x mnpunyai no hp pembekal ank burung unta sila bg kpda sy..tq:)

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum... En.Nizam..kalau burung unta dewasa yang dah mati..dijual tak?..sbb saya mencari tulang burung unta untuk diawetkan/taksidermi

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum.. kalau anak unta dijual harga berapa ye?

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum..saya mahu menjual burung unta 3 ekor

    ReplyDelete
  11. salam nak tanye masih jual anak burung unta? sy berminat minta msg sy boleh 0176754453 firdaus

    ReplyDelete
  12. Ada jual telur burung unta... isteri mengidam hehehe

    ReplyDelete
  13. Salam encik nizam..boleh dapatkan contact tu sy beli anak burung unta?

    ReplyDelete
  14. Nk beli anak burung unta..seeker berapa?

    ReplyDelete
  15. Saya nak beli sepasang ?berapa harga

    ReplyDelete
  16. Anak burung unta brpa hrga sepasang?

    ReplyDelete
  17. Nk thu hrga ank burug unta...tringun nk bela

    ReplyDelete
  18. Ada jual minyak burung unta di tempat ni tak? Saya nak buat minyak urut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada nombor telifon untuk saya contact?

      Delete
  19. Asalam nak beli anak burung unta..wassap kt no 0197055091

    ReplyDelete
  20. Asalam nak beli anak burung unta..wassap kt no 0197055091

    ReplyDelete
  21. Assalaikum...kawan saya ada beli sepasang anak burung unta rm 800 betul ke..?

    ReplyDelete
  22. 3 mggu 800
    4 mgu 900
    6 mgu 1000

    ReplyDelete
  23. Asalam nak beli anak burung unta..wassap kt no 0149470580

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boss owner no tu nk beli bkn jual ye.... Tolong padam

      Delete
  24. Asalam nak beli anak burung unta..wassap kt no 0149470580

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boss owner no tu nk beli bkn jual ye.... Tolong padam

      Delete
  25. macam mana nak dapatkan anak burung unta ni..bagi no fon

    ReplyDelete
  26. Saya jual minyak burung unta Big Bird's Lamborian, boleh dapatkan online di https://shopee.com.my/adamziyaf penghantaran percuma pos laju.

    ReplyDelete
  27. Ada jual lagi ke Burung unta?

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Salam SY nak beli telur burung unta 01119651302 izat

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.