Saturday, February 9, 2013

Mengatasi Masalah Kulit Telur Lembik/Lembut


Salam semua, selamat tahun baru tp tahun ni aku tak balik kampungpun, sbb takut terperangkap dalam jem, tiap2 tahun kalau raya Cina mmg aku tak beani balik sbb dah pernah kena jem teruk.  Perjalanan yg hanya makan masa paling lama 7 jam dah jadik 14 jam. huhuhu.  Sian kat anak2 aku la.. penat duk dalam kereta.  Kali ni aku nak cerita berkenaan masalah kulit telur lembik, mungkin ramai yg dah perasan masalah ni terutama sapa2 yg bela ayam dalam kurungan, mungkin ada yg dah tau kaedah penyelesaiannya.  Bagi aku, aku suka kaji sendiri sbb cam rasa puashati kat situ hehe.  Dari mula aku bela ayam eksotik ni, mmg tak lepas dari masalah ni, nak-nak pulak kurungan aku kecik jer... ramai yg pelik ngan kaedah aku bela ayam sbb boleh biak jugak walopun kurngan kecik.  Bagi aku, saiz ayam yg mainkan peranan, kalau ayam jenis bantam (tubuh kecil) tak perlulah kawasan besar.. tp kalau giant cochin atau brahma mmg aku lepaskan dalam kurungan saiz 4 meter x 4 meter.  Kalau tak menjawab la aku kat akhirat nanti.. huhu.   Kembali kepada masalah kulit telur lembik tadi, ia terjadik akibat kurang kalsium, kalsium ni sifat dia tak kekal dalam tubuh ayam.  So ia perlu diganti secara harian.  Maksudnya tiap2 hari ayam tu kena makan kalsium.  Macamana nak bg byk kalsium hari2.. jenuh la nak kisar kulit kerang/kepah, nak hancurkan kulit telur yg kita goreng isinya, nak beli tablet kalsiumpun mahal jugak tu... aku senang jer.  Tukar diet kpd dedak telur, hahaha mmg selesai masalah aku.  Bukan masalah kulit lembik jer, masalah ayam patuk telur sendirik pun selesai haha.. sbb ibu ayam ni bila kurangkalsium dia mmg tahu, so dia cuba la cari kalsium dgn makan kulit telur sendiri.  Lepas dia terima kalsium yg cukup dari dedak telur, diapun stop patuk n makan telur sendiri.  Kan ke bagus tu... ada org cakap kalau bg dedak telur, ayam akan hasilkan telur tanpa benih atau benih tak kuat.. Aku tak tau dia dah buat kajian atau juz cakap kosong.  Tp aku dah bertahun bg dedak telur, setiap telur ada jer benih (bukan nak riak nih).. anak idup n sihat jugak.. semuanya normal.. sama macam biasa jer.  Dedak telur punya kandungan kalsim yg optimum untuk ayam yg sedang bertelur yang mampu menyediakan kalsium bukan sahaj untuk keraskan cengkerang telur malah membina tulang ibu dan anak aya yg kuat.  Ramai yg tanya aku kenapa ibu ayam dalam kurungan selalu sakit lutut bila asyik kena panjat dgn jantan, jawapannya kurang kalsium.  Cuba asingkan n bg makan dedak telur selama sebulan, insya Allah akan sembuh dan lebih kuat dari biasa.  Harga ddak telurpun tak la mahal, sama jer cam dedak gemuk.  So selamat mencuba.

5 comments:

  1. mane nak carik dedak telur?

    ReplyDelete
  2. kena cari kat kedai yg jual dedak ayam.. tuan area mana?

    ReplyDelete
  3. Adooooii tak sakit pun ....selesai masalah teman terima kasih manyak zam

    ReplyDelete
  4. So telur ni sebenarnya ok la.. Cuma kulit dia jer lembut? Selamat untuk dimakan ke tak?

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok jer telur itu, selamat utk dimakan. Tapi kena masak ler. Makan mentah zat tak cukup.

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.