Monday, March 25, 2013

Golden Sebright + Serama = ?


Salam semua, hehe.. jumpa lagi.  Intro biasa AAF :)  Kali ni aku nak storykan berkenaan anak kacukan lagi, hehe.. serama + golden sebright = anak kat foto atas tu :).. walopun aku taktau nak jadik mcmana lg tp aku nak cerita jugak.. anak ni jantan. Mmg la nampak jelas sifat2nya nanti.. senang nak tgk kalau ada perubahan berbanding anak betina.. sekarang baru umur sebulan.. dari segi lace nya mmg nampak kurang jadik berbanding baka tulen, kat kepak jer ada lece nipis manakala kat dada hanya jadik spangle.. tp kalau sekali lg menyalin bulu mungkin akan jadik lace (harap-harap la..) Balungnya pulak mmg tak dinafikan 100% sebright punya balung.. bentuk rose, cuma nampak kelopak rosenya terlalu banyak.. membesar dgn baik untuk umur ayam yg sebayanya... gaya badan mmg lain skit dari induk sebright, nampak lebih gaya kepada serama tp berbulu betina.. itu confirm.  Aku harap gaya seramanya akan meningkat seiring dgn usianya.. nanti aku akan upload lg foto ttg perkembangan tumbesaran anak ayam ni.. just utk suka2 dan sambil2 tu boleh belajar buat ayam hiasan yg cantik kalau di izin Allah.  Amin.


Si bapanya, sama bapak ngan rosecomb kacuk sebelum ni, aku pakai satu ni jer jantan serama utk buat biaksilang hehehe.. jimat skit.


Ni pula mamanya, induk ori golden sebright yg berpinggang luas, letih jugak nak buang pinggang tu... ntah bila nak setel nih, aku ada induk yg pinggang pendek tp aku dah jual la plak huhu nyesal !!

2 comments:

  1. Salam en.nizam,tahniah untuk penghasil baka ni,sy ingin bertanye,paruh ayam sy ada kelihatan patah pd muncung dpn,blh sy tau atas pengalaman en.nizam yg paruh tu akan tumbuh semula atau jadi cacat kekal? Sy org baru dan ingin beljar,tq :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, terima kasih, hujung paruh selalunya akan tumbuh semula melainkan paruh yg patah melibatkan sebahagian besar paruh contohnya 1/3 dari paruh, tu susah skit nak tumbuh, kalau setakat hujungnya saja akan tubuh semula.

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.