Saturday, May 18, 2013

Black Rosecomb

 
 Salam semua, pagi tadi aku baru  jer hantar pasangan BR ( Black Rosecomb ) foto yg kat atas tu ke Stesen Bas Larkin, jap td owner barunya dah sms yg mereka dah sampai dgn selamat.  Alhamdulillah la.. yang betinanya bulan depan insya Allah akan mula bertelur.  Harap owner barunya En Affendi cepat dapat 'cucu' hehe.. Aku jamin 'cucu-cucu' nya nanti mmg mengancam sbb keturunan n darah pure breed ada dalam pasangan ni.  Apapun aku ada lg beberapa pasangan yang serupa seperti foto di atas dalam simpanan untuk dibuat pembaka di farm aku.  Insya Allah bulan depan akan bertelur dan membiak sakan.  Pasangan2 tu aku simpan dari batch pertama induk import dari Philipine tu.  Anak2 betina akan aku kacuk semula dgn bapak pure breed nya.. harap dapat mengekalkan darah dan baka asli BR ni.  Di samping tu juga aku ada buat pertukaran baka BR dgn kawan2 yg sudi.  Khas untuk ubah bloodline sahaja.  Dengan syarat ayam kawan tupun ori la jugak hehe.  Kalau tak ori naya jugak la aku nih.  Apapun aku percaya dgn membuat biak silang ni, keturunan ayam ni akan lebih terjaga dan lebih asli.  Kepada sesapa yg sependapat dgn aku harap jgn segan untuk kita tukar baka, setakat sekarang ni aku dah dpt 2 baka dari kwn2 peminat BR.  Harap akan ada lg rakan2 yg sudi buat tukar baka ni.  HIDUP BR UTK HOBI KITA !! :)

7 comments:

  1. salam en.nizam,bole sy tahu mcmne nak kesan ayam yg baru nak bertelur?sbb sy pelik la ayam sy mcm dh masuk setahun,tp x bertelur jgk,hehehe baru nak belajar :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, ayam apa tu? maksud saya jenis apa? kalau setahun masih belum bertelur maknanya ada gangguan pada sistem pembiakkan, samada dah rosak yg mengakibatkan mandul atau terlalu gemuk menyebabkan telur sangkut n berkumpul dalam kantung bawah dubur ayam.. cuba tekan2 bahagian bawah dubur ayam tu, kalau lembut maknanya mungkin ayam tu mandul tp kalau keras mungkin ayam tu dah alami telur yg tersangkut. Biasanya ayam betina akan mula bertelur pada umur sekitar 6 bulan..

      Delete
  2. Bantam gold,tu yg pelik,ada cara tak untuk mgubati si betine?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti menjadik ke tak, tp cuba bg makan dedak telur n kurangkan berat betna tu.. mana tau akan ok nanti. Tak salah mencuba..

      Delete
  3. Oh mcmtu,dedak telur yg warna kekuningan atau gelap tu en.nizam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg kekuningan tu, dedak jenis ni dedak hancur tp mmg saya bg dedak tu jer disamping makanan lain cam roti expired dsb hehe

      Delete
  4. Oh mcmtu,terima kasih untuk ilmu ni en.nizam:-)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.