Friday, May 24, 2013

Dedak Oh Dedak

 
Salam semua, semalam aku pertama kali beli dedak 2 guni sekaligus.  Ada 2 sebab, pertama sbb aku akan ke Singapore seminggu so kena tinggal dedak utk student aku bg makan ayam2 aku nih.  Kalau tak, kebuluran lak ayam aku nanti.  Sebab yg kedua adalah mmg aku tak sempat nak ke kedai kerap2, baik aku beli 2 guni terus senang kejer, lagipun 2 guni dedak tu cuma tahan 10 hari jer tu.  Hehe... byk betuk ayam aku makan.. mujur anak menjadik jugak kalau tak jenuh aku nak pakai duit gaji buat beli dedak.  Seperti biasa aku nak story skit pasal dedak ni memandangkan ramai yg masih tak tau atau tak perasan bahawa pemilihan dedak adalah penting utk pembiakan dan pertumbuhan unggas di reban kita.  Tak boleh main hantam keromo jer bg dedak nih, kena ada cara dia, terutama kalau kita bela ayam dalam kuantiti yg byk khas utk pengeluaran baka mcm aku nih.  Sgt kritikal n berbeza dgn bela ayam utk pedaging atau penelur.  Buat masa ni aku berjaya biakkan byk ayam dgn gunapakai 2 jenis dedak mcm dalam foto di atas, bukan nak kata dedak lain tak bagus tp kalau nak anak n induk ayam sihat, mohon pengeluar dedak se Malaysia buat rumusan yg boleh beat pengeluar dedak nih.. baru aku akan pakai.  Bukan nak sombong tp aku dah jenuh n tak larat tgk kematian anak2 ayam yg aku sayang bila pakai dedak cap lain.  So dedak 201 C aku bg kat anak ayam umur 1 hari hingga sebulan n dedak 105 M aku bg kat induk si pengeluar baka.  Alhamdulillah walopun mahal skit tp berbaloi.  Bg aku, nyawa anak ayam lebih penting dari modal beli dedak, biar anak ayam tu baka murah sekalipun, jgn biar dia mati mcm tu jer.. jaga dia, ubati dia sampai dia layak dijual.  Insya Allah usaha anda akan berkat.  Ok berbalik kpd dedak tadi, seguni 50 kg.. dulu aku beli pakai timbang jer sbb ayam tak byk tp sekarang dah byk sgt so kena la ubah plan.  Apapun aku alu-alukan kalau ada kwn2 yg baru nak blajar bela ayam eksotik nih buleh la tanya aku melalui blog ni.. aku akan cuba bantu ikut pengalaman aku.. maksudnya setakat mana yg aku mampu jer.  Insya Allah.

14 comments:

  1. guna dedak 201c untuk umur 1 >> 30 hari pastu sambung guna dedak 105 sampai dia tua ? lagi 1 bang brapa lama hayat dedak tu kalau disimpan.. saya ada nak beli seguni tapi apik tu cakap >>> lu bili mingu2 la wa talak tutup punya .. kalau lu meli manyak nanti dia ilang bau sudah kosong tu dedak talak bagus<<< bih kuang cam tu la dia cakap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pakai dedak 201C sampai umur 2 bulan utk ayam bantam (kerdil) kalau giant cochin atau brahma mmg stop umur sebulan lps tu bg campuran 201C n 105M sampai 5 bln n lps tu baru bg dedak telu 100%.. mmg takleh simpan lama, 2 minggu kira ok la kalau dah bukak guni, tp kalau letak dlm bekas kedap tahan la sebulan.. tp baik pakai 2-3 minggu jer, lebih dari tu takut keracunan lak..

      Delete
  2. gold coin mmg bagus.. org main ayam siam ngan serama bnyak pakai.. tp kt melaka susah nk dapat, bnyak kedai jual cargill jek..Berapa harga kalo beli 1 beg gold coin tu bos..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat sinipun dpt mahal.. saya beli seguni rm108.. huhu

      Delete
  3. Boleh tau bro beli kat mana tak dedak ayam gold coin ni?

    ReplyDelete
  4. Saya ada jual dedak gold coin ni.. Tp area kedah la.. Dok bekal area2 aloq staq... Gold coin mhl ckit... Tp untuk 2nd choice rmi pki hong lee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh ws sya x untk dedak gold coin.0146212146

      Delete
  5. salam tuan nizam duduk area mana ye...PM saya 0142696768

    ReplyDelete
  6. Bos mana cari dedak 201c tu bos? Murah dah tu..kalau ada pm saya terus 0189189972

    ReplyDelete
  7. Boleh pm at utk dedak termurah!

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.