Tuesday, June 4, 2013

Anak Giant Cochin For Sale !!

 
Salam semua, lama dah aku tak menulis nih.. sibuk nih.  Kali ni dpt menulis.. sabtu lepas ada org borong anak giant cochin n brahma.  Kebetulan kali ni anak brahma kurang tetas walopun induk bertelur jugak.. tp giant cochin menjadik betul.  Anak umur sebulan lebih aku jual RM150 sekor, tp kalau dah amik 4-5 ekor takkan aku tak diskaun kan.. so aku bg diskaun la pada pelanggan aku ptg sabtu tu.. Kualiti anak makin baik memandangkan aku dah mula buat selective breeding hasil dari pemilihan induk yg juga anak tetasan dari AAF tahun 2011 lepas... agak terkejut aku apabila genetik ayam ni masih dibawa dgn baik oleh anak2 pewarisnya walopun induknya yg asal tak menyerlah sgt.  Untuk itu,aku ada buat lg beberapa pemilihan anak yg aku cuba besarkan sebagai induk pelapis untuk hasil anak yg lebih tinggi kualitinya.  Harap AAF akan jadik pengeluar giant cochin dan brahma yg berkualiti secara berterusan.  Setakat ini AAF mampu mengeluarkan sekitar 10-15 ekor anak giant cochin dan brahma dalam sebulan.  Itu dah ditolak dgn anak2 yg mati dan berkualiti rendah... AAF cuba untuk menjual hanya anak yg menepati ciri standard baka asal sahaja.  Insya Allah dgn doa para pelanggan AAF akan berkembang dgn lebih pesat lg...  Kat bawah ni adalah anak2 ayam yg dijual pada Sabtu lepas... Harap En Muiz owner baru mereka dapat membiakkan baka ini suatu hari nanti dan bersama2 memeriahkan industri ayam eksotik di Malaysia.



7 comments:

  1. Assalamualaikum wbrt...syukur ke hadrat illahi yakni pencipta sekalian alam dapat juga bertemu dengan En Nizam dan bertemu bakal 'anak angkat kesayangan' saya..hehe..terima kasih byk2 kpd En Nizam yg berurusan dgn sungguh menyenangkan hati lalu dari trio pd mulanya ke frio..<-- = 5!! :D Insyaallah..status anak ayam - melakukan aksi2 larian pantas..haha..t/kasih lg sekali..siapa tau mungkin kita akan berjualbeli lg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikum salam.. sayapun rasa senang berurusan dgn tuan, alhamdulillah. Insya Allah anak2 angkat tuan akan membesar dgn sihat... :)

      Delete
  2. nizam....hebat ko skrg.....jadi usahawan ternak berjaya dah skrg kan.....aku doakan usaha ko berjaya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo tq tq.. tp sapa pulak hbi nih.. suspen nih... apapun tq atas doa tu.. amin hehe

      Delete
  3. Salam semoga berjaya jadi pengeluar ayam eksotik kt malaysia ni. Saya senarnya teruja tengok american bloggers n IG yg post ayam2 dorang mcm ameracauna, barred rock, orpington,maran. Belum lagi tengok telur2 yg warna warni tu.ape2 good luck for your future endeavor

    ReplyDelete
  4. ya tuan terima kasih.. sekarang saya akan bawa masuk anak jersey giant dan orpington pula.. insya Allah tgh tahun ada la kat reban saya.. lps tu diikuti maran dan segala yg ada..

    ReplyDelete
  5. ASSALLAM TUAN NIZAM, ANAK ORPINGTO N JERSEY GIANT DAH ADAK KE UNTUK DIJUAL, TERIMA KASIH TUAN

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.