Sunday, June 9, 2013

Projek BBRed Rosecomb - The Making

 
 Salam semua, BBRed Rosecomb atau nama panjangnya Black Breasted Rosecomb adalah salah satu baka rosecomb yang tidak kurang menariknya.  Di Malaysia aku masih belum dapat lihat baka rosecomb dgn variasi warna ini.  Kebanyakannya adalah berwarna hitam diikuti dengan warna putih.  Pun begitu, warna putih juga amat jarang dibiakkan.. memang ada di Malaysia tp aku jarang lihat warna ini dijual-beli dalam pasaran unggas Malaysia.  Kalau ada, akupun nak hehe.. dikesempatan ni aku nak perkenalkan lah kepada kwn2 semua variasi BBRed aku.. yg mana aku cuba hasilkan dengan mengacuk serama jantan dan rosecomb betina.  Aku kira dalam 40% jer lagi nak kena tambahbaik nih untuk jadikan BBRed standard mcm dalam foto kat bawah nun.  Bezanya ayam aku ni akan jadik lebih kecil dari yg standard.. kira kalau warna, balung n cuping telinga dah tip top nanti leh la aku lawan ayam omputih huhahahaha... apapun doakan aku yer geng!!
 

10 comments:

  1. Wah,tarbaik la bro...tabik spring!!
    Sy nak buat mcm ni pon x kesampaian lg utk projek (serama betina + ayam hutan jantan)....
    tapi gbr induk kat bawah tu memang original ada ke..?bkn hitam je ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq tq... mmg original ada warna bbred nih.. selain warna hitam, warna lain cam putih, bbred, splash, brass dan lain2 jugak dikira standard... boleh rujuk dari website rosecomb bantam club.

      Delete
    2. Ow...sy dah view web tu...tp dlm smua tu tgk jenis ni la yg berkenan di hati, Black-Breasted Red...natural colour...mcm ayam hutan kita pon ada...

      Delete
    3. mmg kaler nih menarik... saya cuba buat semulka sbb nak bawak masuk mmg susah n mahal.. lg satu, belum tentu idup huhuhu

      Delete
  2. xpe2...gud luck bro...insyaAllah akan berjaya nanti....klu la dpat bawak masuk induk tu dr luar,memang bez la...

    kalau nak dpat kaler mcm tu,kacuk ngan ayam hutan x leh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg tgh kacuk dah nih... insya Allah hujung bulan kuarlah anak, nak tgk setakat mana jadinya... hrp2 akan dapat improve kalernya..

      Delete
  3. salam saya nak beli ayam bantam silver betina ada x yg nak jual brapa harga

    ReplyDelete
  4. apa yang diusahakan pasti akan timbul kejayaan .

    TERBAIK...M.I.H

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.