Thursday, June 27, 2013

Bekalan Telur Ayam Kegunaan Harian

Salam tuan-tuan dan puan-puan, hehe kali ni saja jer nak share satu pengalaman, bukan pengalaman apapun, pengalaman bela ayam baka penelur. Alah, ayam yg kita beli telur buat makan kat kedai tu. Kebetulan aku melawat kedai pets kat Banting tahun lepas. Terbeli la beberapa ekor anak ayam baka penelur nih. So sekarang dah besar panjang n bertelur dah dia. Sekor jer pun yg jadi betina, yg lan semua jantan hahaha... salah pilih :(. Tp disebabkan sekor nilah (foto beliau ada di bawah) aku tak perlu lah kerap beli telur ayam kat supermarket. Hari2 beliau bertelur, so kalau aku tak makan telur 5 hari, aku dah ada 5 biji telur utk dimakan sekaligus huahahaha.. pok cik kayo. Bukan apa, aku dengan merendah dirinya suka nak beri pandangan dan cadangan kpd member-member rakan penternak aku nih, apalah kiranya contohi aku nih, bela jer ayam telur nih n campur sekali ngan ayam2 peliharaan anda. Sbb telur dia bosar n sodap. Kalau kita bela ayam kampung contohnya, telur ayam kampung leh buat jual.. telur ayam telur nih buleh buat makan. Kan untung... Just cadangan je lah. Setakat nih dah dekat seratus bijik dah aku makan telur dia nih... nampak dia nih sihat je lagi. Lepas nih nak kacuk lak ngan brahma, buleh la brahma aku telur hari2 huahahahah
 

Yg kat tengah tu (bercop merah) telur aku beli dari kedai.. cuba tgk perbandingan saiznya.

 

4 comments:

  1. cadangan yg baik tq. agak2 kat Klang nak beli kat mana ya baka ayam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayapun try cari area klang tp tadak, saya dptpun secara tak sengaja kat banting... kalau ada nanti insya Allah sy bgtau :)

      Delete
  2. kalau beli kat kedai slalunya akan kena byk atau semua jantan shj sbb yg betina tlh dipilih oleh pembekal. dah beberapa kali beli itik telur, bila besar semua jantan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu betul.. tp saya belajar dari kesilapan, ayam telur kalau anak warna putih adalah jantan dan warna coklat adalah betina.. mudah jer. Proven already. Tp bab itik tu mmg betul, jgn beli kat pasar tani atau pasar borong, gerenti kena klentong huahaha

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.