Saturday, January 11, 2014

MERPATI KURUS – APA PUNCANYA?

                                     
 

     Salam sejahtera kepada rakan-rakan peminat tegar unggas hiasan di serata dunia yang melawat dan faham tulisan dalam blog aku ni… Alhamdulillah aku diberi kesempatan lagi untuk menulis dalam blog kesayangan aku ni.  Sejak akhir2 ni mmg aku sibuk sgt2.. dengan kerja hakiki dan kerja tak hakiki hehe.. apapun aku akan gunakan peluang menulis kali ni untuk sedaya upaya menyampaikan info yang berguna untuk rakan2 semua.
     Berbalik kepada tajuk seperti yg aku tulis ka atas tu.  Tajuk ini bukan sahaja dibincangkan untuk merpati tetapi boleh diaplikasikan kepada hampir semua jenis unggas seperti ayam dan spesis burung lain.  Ramai penternak merpati termasuk aku pernah mengalami masalah merpati tiba-tiba dikesan menjadi kurus sehingga tulang dada menjadi macam belakang  parang sebab dah takder daging di kiri dan kanan tulang tu… agak menyedihkan bila tengok keadaan merpati pula yang monyok dengan bulu yg kusam tidak bersinar menunjukkan ia tak sihat.  Apa puncanya? Mari kita selidik sama2… Aku sendiri pernah beberapa kali kehilangan merpati dan ayam kesayangan akibat penyakit senyap ni… aku usaha hari2 untuk suap makan dan sebagainya tetapi tetap tak berkesan, seolah-olah ada ‘jin’ dalam tubuh merpati tu yg makan semua makanan yg disuap… jika dikaji dengan teliti, ada berbagai kemungkinan yg dapat diteka.. antaranya adalah CACING, SALMONELLA (PARATYPOID) dan COCCIDIOSIS.  Kebanyakan daripada kita mmg tak mampu atau tak sempat nak teka penyakit mana satu yg ada pada merpati tu… atau 2 penyakit hinggap sekaligus atau semua penyakit tu ada pada si merpati malang tu.  Merpati dalam kurungan perlukan nutrient yg lebih, penjagaan yang lebih dan perhatian yang lebih.  Tak sama macam merpati liar yang bebas mencari ubat semulajadinya dari alam dan berjemur di bawah sinar matahari selama mana di perlukan dan ditempat mana diperlukan.  Pendek kata, bila ia dikurung, kitalah segalanya bagi merpati ni… kitalah ayah, kitalah ibu, kitalah guru, kitalah doktornya…. Dan selaku semua tu, wajiblah kita mencari dan memberi nutrien yg cukup utk mereka.  So balik kpd cerita tadi, sebagai org yang tak pandai meneka atau dah puas meneka atau baik tak payah teka, sbb kalau duk teka2 ni… belum sempat dapat jawapan, merpati kesayangan dan ‘jalan’ dulu dah… huhu.  Untuk rawatan yg pernah aku jalankan bg merpati mcm ni ada beberapa langkah :
1.    Asingkan merpati ke sangkar kuarantin dan biar satu sangkar cuma seekor.  Guna sangkar kecik pun dah ok… muat utk seekor merpati dan selesa. 
2.    Isikan air bersih tanpa klorin.  Air bertapis kat rumahpun ok, air paip yg ditag 2 haripun ok sbb klorin dah neutral lepas 2 hari tu.
3.    Isikan makanan/dedak yg berkualiti atau utk selamat bg jer Goldcoin 201C (tapis supaya tiada serbuk halus, cuma bijian yang mudah ditelan, serbuk halus akan melekat pd lelangit merpati).
4.    Awasi najis dari burung tersebut, najis yg jatuh dalam tray sangkar akan mudah dilihat dan diamati.  Cuci secara harian bg memudahkan kerja mengenalpasti kalau ada cacing ker, berak hijau ker, berak putih ker, berak cair ker atau tak berak ker hehe..
5.    Langkah pertama lepas dah masuk sangkar n semua setting dah sempurna adalah bagi mkn ubat cacing ikut dos yg telah ditetapkan, boleh pakai ubat cacing Mediworm, Combi Worm, Cestolin dan sebagainya yg tuan2 pernah guna dan berkesan.
6.    Langkah seterusnya adalah bagi vitamin B12 spt Multivit B12 ikut dos selama seminggu.  Lepas tu kurangkan sedikit demi sedikit dgn campur dalam makanan merpati tu. Maksudnya boleh bagi separuh atau sepertiga atau seperempat dari dos asal kalau didapati merpati dah mula naik berat badan.  Dalam duk bagi B12 tu, bagi jugak ubat utk salmonella dan coccidiosis spt MEDPET 4 in 1.  Cth sebelah pagi bg B12 so sebelah ptg bg 4 in 1.  Buat selama seminggu seiring dgn B12.  Makanan n bekas air jgn lupa bersihkan jika ada kotoran.  Dalam dedak selalulah letak serbuk kunyit dan NEOBRO skit.  Biar ada antibak semulajadi n nutrient tambahan.
7.    Lepas merpati tu agak berisi anda bolehlah sembelih buat sup… erk.. step ni anda tak payah la ikut kalau tak sanggup hahahaha.
Tu lah nasihat yang boleh aku bagi utk kawan2… aku ni menulis berdasarkan pengalaman.  Yg aku ceritakan kat sini adalah pengalaman aku semasa duk rawat merpati n ayam.  Kalau pengalaman org aku tak berani masuk sini, takut mati merpati korang aku jugak kena maki huhuhu.  Selamat mencuba kawan2

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.