MENJUAL UBATAN UNGGAS KESAYANGAN ANDA SECARA ONLINE ( POSLAJU )

Friday, January 28, 2011

Ubatan Ayam & Burung

Salam semua, aku nak cerita skit berkenaan ubatan ayam n burung yang sedang aku pakai sekarang ni... Dulu aku mmg jarang bergantung kepada ubatan nih, sbb aku cuma bela ayam kampung yg rintangan penyakitnya tinggi. Tp sekarang bila bela ayam import yg boleh tahan harganya, aku mula pikir 2 kali :).. aku terpaksa spare ubatan ni takut mana tau ada penyakit tak diundang tiba2 menjengah di reban aku. Berikut adalah ubat2 yg aku gunakan di reban aku :

1. Anpicine 707



Ubat ni mmg tak pernah tidak mmg selalu ada dalam air minum ayam n burung belaan aku. Selain dapat rintang penyakit cacing, ia juga smcm menguatkan antibodi ayam supaya tak lemah dan dpt menambahkan selera makan ayam n burung tu.

2. Emas 10 - Vitamin untuk ayam
Mmg ubat ini terkenal untuk menjamin kesegaran ayam sepanjang hidupnya, aku ada juga bg sekali-sekala kat ayam serama n giant cochin aku. Vitamin tambahan la katakan, asyik mkn dedak n gandum jer.. boring la ayam aku tu..
3. Emas 10 - Vitamin untuk burung.
Selalu aku bg kat merpati n budgie sbb takut tak sihat lambat lak bertelur :)

4. Medion


Medion ni aku bagi ayam aku makan time demam atau selsema.. alhamdulillah mujarab.

5. Dettol

Dettol ni aku campur air n sapu kat mata yg kena sakit mata, cth mata berair atau merah.. mujarab jugak.. mmg selalu dalam simpanan.

17 comments:

  1. Ubat no 4 tu ada beli tapi belum guna lagi. Harga RM4.00 sepaket.

    ReplyDelete
  2. mmg harga tu pun, mujarab tu, mat pakai byk kali dah...

    ReplyDelete
  3. ubat num 4 tu blh bg burung budgie tak?

    ReplyDelete
  4. buleh jugak.. tp gaulkan serbuk dia dgn kambu/sambau/makanan burung tu. jgn bagi sebijik suruh dia telan.. padam burung tu nanti.

    ReplyDelete
  5. Salam.. Boleh tau mana nak cari ubat no. 3 dan 4 tu? Sangat2 memerlukan,burung budgie tgh sakit ni.. Baru jer jinak,syg kalo mati. Dah 2 hari tak makan,bulu mengembang jer.. Adui..tolong yer..

    ReplyDelete
  6. Salam, kat kedai burung ada jual tu.. cuba cari 2-3 kedai mesti ada punya..

    ReplyDelete
  7. no 3 tu, budgies aku cm xnk minum je.... x terusik pn..

    ReplyDelete
  8. salam. nak tanya sikit...kalau burung budgie selalu gatal-gatal badan sampai bulu berterbangan tu kenapa???...kesian, setiap hari dia asyik garu2 je...macammane nak bagi dia sihat balik ya ??? ni sebab hama dan kutu ke???

    ReplyDelete
  9. salam, nak tanya sikit ya..burung budgie kalau gatal2 sampai bulu berterbangan tu kenapa???..kesian dia asyik garu2 je setiap hari...macammane nak bagi dia pulih ya??..tu sebab kutu dan hama ke ???

    ReplyDelete
  10. oo budgie mmg sensitif skit.. mmg susah nak minum, campur skit jer dulu dalam air biasa. bab gatal tu pula, kena banyak bagi dia mandi dengan mandian burung yg boleh diperolehi kat kedai2 burung spt MEDI BIRD dsb. Cubalah insya Allah akan ok..

    ReplyDelete
  11. Cari ayam kampung.sesiapa mahu jual tele fon aku.Jangan tele fon lebih 12 malam.TQ

    Saed
    Lunas.
    kedah
    0105647769

    ReplyDelete
  12. Mcm mana nk bank in?? Postage berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo utk beli sy sarankan cuma perlu beli dari kedai yg terdekat.. puan kawasan mana? nanti sy tolong carikan kedai yg jual sekitar situ n maklumkan..

      Delete
    2. No 4 dgn 2 nk cari mane kawsn muar?

      Delete
  13. Anpicine 707 di mana mau beli? Sya dari sabah tiada berjual di sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo saya ada jual.. sms jer saya nanti saya poskan : 012 524 5002

      Delete
  14. saed nak beli ayam kg call ds farmville
    0174161200

    ReplyDelete