Tuesday, February 8, 2011

White Crested Polish Chicken


Salam semua, semalam aku ada beli sepasang anak ayam polish jambul putih dari Ramal Pets Shop. Saja suka- suka bela.. best jugak tgk mcmana dia membesar nanti. Ayam polish ni byk warna, terlalu byk variasinya.. kalo nak bela semua mmg tak dapek den ni ha.. jd aku amik yg aku minat jer dulu.. cam taik cicak hehe.. kepala putih n badan itam.. aku amik sepasang sbb nak test tgn aku menjadik tak ngan ayam jenis nih.. Sejarah ayam ni adalah berasal dari benua Eropah, jika ayam lain kebanyakannya mempunyai balung di atas kepala, lain pula halnya dgn ayam jenis ini, ia mempunyai benjolan seakan mahkota di atas kepala yang menyebabkan bulu yg tumbuh akan menjadi semacam rambut manusia di atas kepala mereka. Ayam betina dewasa akan hanya seberat 2 kg lebih manakala yang jantan mencecah 3 kg. Ia adalah asalnya dari jenis baka penelur. Foto di atas adalah contoh induk ayam polish atau juga dikenali dengan nama poland ni.. aku dapat gambar ni dari internet jer. Harap2 anak yg aku beli ni akan membesar n jadi mcm foto kat atas tu la jugak. Cuma aku tak confirm yg anak dua ekor yg aku beli tu adalah sepasang, buatnya jadi jantan dua-dua tak ke pening kepala aku.. hahaha.. jenuh nak cari betina pulak.. ayam betina selalunya susah org nak jual.. maklum la dah jadik sumber pendapatan @ kilang kuar anak.. rugi la kalo dijual.. jadinya bagi mengelakkan perkara ini terjadi dalam bulan depan aku kena la beli lg 2 ekor buat spare supaya ada la betina at least sekor dalam kawanan tu.. sian aku.. duit laaagiiii... tp takper.. hobi punya pasal..


Anak ayam polish umur 1 hari


Ni dah umur 5 hari.


Ni dah 1 minggu.


Ni pulak dah 2 minggu.

Ni dah 1 bulan dah umur dia.

Dan ini anak polish yg aku beli.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.