Friday, March 18, 2011

Di mana Giant Cochin Jantan ?

Salam, dalam seminggu dua lepas aku terperasan yang ayam giant cochin aku tu rupanya dua-dua betina. Hambik kau, dah tu cam ner nak buat? Aku contact en zakaria, tanya kut-kut ada pejantan lebih, dia kata tadak.. sudahhh... dia kata cuma ada pejantan kacukan cochin n brahma jer.. lg sekali sudahhh.. aku teringat pula kat en suresh pembekal brahma, kena call.. akupun call tanya.. pun tadak.. cuma leganya dia kata cuma ada giant cochin jantan yg masih muda, umur 6 bulan kut.. bulan depan boleh ambil. Alhamdulillah... aku tunggu ni... tak sabar. Kenapa tak sabar sangat, sebabnya kedua-dua ayam giant cochin betina aku dah mula galak dah.. so aku kena la buat tindakan drastik, takkan aku nak beli ayam gajah lak buat pejantan.. dah tak ori la pulak.. ada kawan-kawan kata aku untung dpt dua-dua betina, sbb nanti dapat anak byk, tp mula-mula ni penin la skit sbb kena beli jantan baru.. duit lg tu.. takper anggap la pelaburannn.. :) Kalau diikutkan umur kedua-dua ayam betina baru menginjak 7 bulan sbb aku beli time umur dia sebulan pada september 2010. Tp mmg logik la sbb dia akan mula bertelur pada bulan ke 8-10.. mana tau kut-kut matang awal :) Kalau dapat jantan umur 6 bulan aku kena bela lg 2 bulan untuk pastikan dia betul2 galak n boleh panjat ayam betina.. nanti la aku usahakan utk pastikan jantan tu produktif. Buat masa sekarang aku duk manjakan kedua-dua betina tu dengan makan makanna yg berkhasiat n air yg bersih serta vitamin yg berkaitan. Harap subur la hendaknya.. Di bawah adalah gambar kedua-dua anak dara giant cochin aku tu..






No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.