Thursday, July 21, 2011

Giant Cochin + Ayam Siam

Salam, kali ni aku nak perkenalkan baka baru dari reban aku hehe... Baka kacukan antara dua jenis ayam. Bapak dari Thailand n ibunya dari China. Aku dah berjaya hasilkan anak kacukan ayam laga siam baka ujung dengan giant cochin. Hasilnya anak yg menetas tu ada bulu kaki yg agak panjang dan tinggi serta solid. Tak sabar tunggu mereka ni besar utk tgk hasil sebenar. Pada umur 6 bulan nanti aku akan dapat lihat la rupa mereka ni mcmana.. harap2 cantik la.. aku tak bercadang nak menjualpun lagik sbb baka kacuk ni kekadang tak jadik, so biar aku simpan dulu.. umur anak2 ayam tu sekarang baru sebulan lebih.. kalau ada kesempatan aku akan cuba hasilkan ayam siam yg berbulu kaki panjang supaya sesuai utk hiasan. So org takder la buat ayam laga lagi, kesian ayam kena gaduh sesama sendirik :( Kalau tgk bapaknya warna to'on maksudnya badan hitam n bulu leher n belakang satu set merah tua. Manakala ibunya mmg hampir buff maksudnya satu sut perang cair. Anak2 banyak ikut ibunya dari segi warna n bulu kaki tp aku tgk tubuh lebih mirip bapak. Jadi, ayam ni akan lebih mirip ayam laga baka ujung.. cuma berbulu kaki jer. Berikut aku sertakan foto2 yg berkaitan cerita aku ni.













2 comments:

  1. muka garang cam ayam siam. paruh pon lain mcm ckit. cam tajam ke bawah.. t besaq brisi ckit kot.. da mcm hero cita koboi..

    ReplyDelete
  2. ni yang sy suka... haha...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.