Monday, December 5, 2011

Ayam Hutan Jantan Bulu Betina

Salam semua, bersyukur aku semalam sbb berjaya dapatkan sekor ayam hutan jantan yg berbulu betina (hen feathered male red junglefowl). Dah lama aku cari tp ada yg tawarkan harga yg sgt tinggi, pening jugak aku nak beli. Tujuan aku cari ayam ni adalah untuk di cross kan dgn ayam silver bantam, gold bantam dan serama untuk dapatkan satu jenis ayam yg layak diketengahkan sebagai ayam hiasan. Tujuan murni aku ni mungkin akan makan masa yang lama untuk direalisasikan tp aku akan buat jugak sbb hobi aku dah bab kacuk-mengacuk ni hehe.. Berbalik kepada ayam aku ni, ada sedikit kelainan pada kakinya kerana berbulu.. kalau tuan2 perhatikan foto terakhir di bawah tu, tuan2 akan perasan yg bulu kakinya akan tumbuh panjang nanti sbb batang bulunya masih berdarah. Manakala bulu pehanya juga lebih panjang dari ayam hutan lain... kelainan ini mungkin memudahkan aku menjalankan projek mengacuk ni. Saiz tubuh ayam nipun kecil jer.. kalau timbangpun aku rasa dalam 400g lebih2 jer.. umur dalam setahun dah ( tuan asal dia yg cakap ).. jinaknya takyah cakap la... atas tangan duk berkokok lagi.. best betul main ngan ayam ni. Disbbkan ia dilatih untuk menjadi pikat, so bila nampak jantan lain ia akan berkokok selang 10 saat, dasyat.. kalau jantan lain dekat mmg kena terkam punyalah.. sekarang aku masih kurung dia sekor2 jer.. biar galak betul baru aku masukkan betina yg dah bertelur.. kali ni aku betul2 nak fokus projek ni. Lagi satu, ayam ni mmg mesra betina, maksud aku takder la ganas semacam jer.. dia layan betina baik jer aku tgk.. betul kata tuan asal dia. Di bawah ni ada beberapa keping gambar ayam tu.. sila la lihat :)











19 comments:

  1. aneh lah.. hehe.. ni leh jual harga tinggi ni.. yang ni bro jerat ke atau beli?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg aneh pn p hrga nye mmg mhl sy de sekor br nk blja kokok

      Delete
    2. yg saya beli.. mmg anehla ni duk turun benih tp punya la susah nak dapat anak yg sama cam dia.. sapa2 yg ada tu mmg untung la.

      Delete
  2. hehe.. sayapun beli.. harga tak la tinggi sgt sbb walopun tak selalu ada tp ayam mcm ni mmg ada, 1 nisbah 100 kut.. sbb ayam mcm ni berupaya hasilkan anak mcm dia jugak dgn nisbah 1:10.. agak2 jer tu.. dgr org ckp, jgn amik buat fakta lak :)

    ReplyDelete
  3. rm 200 ada nk jual...

    ReplyDelete
  4. sy ada sepasang. dah bertelur, tapi telur sy simpan dalam peti ais sbb tak tau nak buat apa, si jantan asik patuk telur tu nak bagi pecah. bela dalam sangkar saja sbb umah teres. rasa macam nak jual sbb bini bising bau najis dia. umur tak sampai setaun.. dapat mana? sawit area johor.
    kalau ade yg minat email shazlyn@gmail.com..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam... bro, nk tanya skit. ada x lg ayam jantan bulu betina tu? kalu ada g tau saya.

      Delete
  5. slm...sy pn ad spsg nk jual...induk muda nk jual sbb xckp space...rm300...0139112779

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh send gmbr ayam bulu betina kat wtsapp sy x?
      Sy tgh mencari ayam hutan bulu betina..klu cantik, hrga tggi skit pun xpe..0148222028

      Delete
    2. Blh send gmbr ayam bulu betina kat wtsapp sy x?
      Sy tgh mencari ayam hutan bulu betina..klu cantik, hrga tggi skit pun xpe..0148222028

      Delete
    3. Blh send gmbr ayam bulu betina kat wtsapp sy x?
      Sy tgh mencari ayam hutan bulu betina..klu cantik, hrga tggi skit pun xpe..0148222028

      Delete
  6. ayam hutan bulu betina sape nak jual mcg saya 0122963227

    ReplyDelete
  7. Saya baru pi kelantan..ada org jual saya 2 ekor..diorang panggil ayam pondey (pondan)..lama baru tau bulu betina..2 ekor 1 dlm 4 bln satu lagi 6 bulan...dia bg murah 150 jer sbb saya beli ayam lain sama..lagi pun daya jauh dr kedah

    ReplyDelete
  8. Salamm..sanasihatkan saper2 nak ayam tu try pi klantan..bersepah2..murah lak tu..paling mahal 200..permintaan agak tinggi.
    Kena cepat

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.