Sunday, December 25, 2011

Bantam Kacukan Serama

Salam semua, lama dah aku tak update blog aku ni, sebenarnya sibuk sbb baru pindah rumah, aku pindah dari bangi ke kuarters tempat kejer aku di Jln Bukit Kemuning, Shah Alam.. masih dalam Selangor :) dalam 40 km lebih2 jer jarak pindah pun.. so bukan setakat barang2 rumah jer pindah.. reban pun kena rombak semula.. tu yg lambat skit tu nak update.. badan pun letih. Tp dalam sibuk2 pindah tu aku sempat jugak pi lawat kedai pets kat Klang, yg selalu aku lepak la.. dah dua kali aku jumpa baka kacuk yg aku nak citer ni.. mcm foto di bawah ni.. menarik jugak, org ni kacuk ayam bantam jantan dgn ayam serama betina ( ker ayam bantam betina dgn serama jantan ?? tak ingat dah aku.. ) tp hasilnya mcm di bawah la.. agak menarik jugak sbb balung n pial bawah dia cam comel jer.. tak panjang sgt atau mungkin ayam masih muda.. warna bulu kehitaman mungkin sbb pasangan bantam tu bulunya hitam, walaupun bukan ori tp tetap menarik dan semua ayam ni dah fully booked.. so nampak ada permintan la.. untung jugak kacuk mengacuk ni :) tp mau kena gayanya la.. kalau buatnya jadi balung sisir / papan maunya tak hangin.. sapa la yg nak :)



6 comments:

  1. Syok tertengok post neyh.. Haha.. sebab kt umah skrg mmg kat umah anak kacukan serama dengan bantam mmg tgh menjadi..overall mmg byk warna hitam walaupun ibu ayam serama saya warna merah.. semua turun ke warna hitam.. ade yg balung ikut bantam tp kecik cm serama..ada buluh pelepah di sayap jadi mcm silver bantam, tp yg lain hitam,kecik mcm serama tp balung single.. nak tunggu ada x nak jadi kecik mcm serama,balung rosecomb dgn bulu mcm bantam.. Hehe..

    ReplyDelete
  2. pastu nak tanya..kedai juai harga bape ea kacukan nie.. nk tau gak..saya bagi nama kt ayam nie as "SERBAN" cos gabungan SERama + BANtam.. haha

    ReplyDelete
  3. Hahaha.. SERBAN.. ok jugak tu.. saya sokong.. kedai tu jual tak mahal, sekor rm120 tak salah.. tp fuly booked. Dah tgk dah dalam blog tuan, mmg ada citer pasal kacukan ni tp duk tungu update takder.. tuan update la rupa bentuk ayam tu.. leh sama2 tgk :) sypun tgh buat ni kut2 jadik bulu laced :)

    ReplyDelete
  4. Da update dah rupa sekor...t update lagi dua ekor.. ni mude lagi umur dlm sebuln lebih.. yg lain semua newly hatch.. hehe

    ReplyDelete
  5. oo dah tgk dah.. menarik2.. setakat sekarang saya cuma berjaya kacuk mini cochin ngan bantam ni.. anak ada 2 ekor tp kecik la lg.. tak menarikpun haha.. nanti update kat blog..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.