Thursday, April 26, 2012

Projek Ayam Arab

Salam kawan2 para pelawat blog, Rabu lepas aku berpeluang dapatkan 100 biji telur ayam arab dari Sepang. Alhamdulillah berjumpa juga aku dgn telur ayam ni yg aku tempah khas utk pengeraman, dah lama mencari sbb nak penuhkan reban ayam aku yg kosong kat Kuala Selangor nun. Rakan kongsi aku tgh bersemangat tu so aku akan teruskan penetasan ni guna sebuah incubator auto yg baru siap ni. Warna merah lg :)... Baka ayam arab ni hampir pupus di kalangan penternak Selangor gara-gara kena sampar, 2-3 org penternak aku kontek tp semuanya takder stok atau baru restock balik lepas hampir keseluruhan kena sampar. Anak ayam mmg takder apatah lg induk yg nak dijual, jauh sekali ler... So langkah yg boleh aku buat utk dptkan ayam2 betina dah jantan utk pembaka adalah dgn eram sendiri telur2 ayam tu dan buat sendiri pemilihan anak2 ayam khas utk pembakaan.  Kalau menetas 50 ekor pun cukup dah, tu pun jenuh nak jaga kalau dah induk.. harap2 betina byk la.  Jantan 3-4 ekor dah la, n kena pesan supaya duduk elok2 jgn gaduh2 :) Ka bawah ni adalah gambar2 induk kat tempat aku beli telur2 tu.. ada 150 ekor betina dan 10 jantan.  Mmg byk la telur2 setiap hari.. rambang mata aku sbb telur2 tu akak tu biar aku pilih sendiri.

Lantai simen...
 
Ada kayu utk bertenggek waktu malam..

Antara induk yg jadi penelur sepenuh masa..


Ni ada lagi...
Ni antara otai reban :)

 100 biji telur yang aku beli...

 Dah masuk incubator.. penuh la sbb mmg incubator ni muat 100 biji pun :)

 Close up...

 Perspective view....

5 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.