Sunday, April 18, 2010

Jom Belek Jantina Ayam Mutiara


Salam semua.. mmg isu ni dah lama dipersoalkan.. terutama kalau org baru dalam dunia ternakan ayam exotic nih.. Soalan yg selalu ditanya adalah : Bagaimana nak kenal ayam mutiara jantan atau betina ? So salah satu sebab aku bentangkan persoalan ni adalah kerana baru-baru ni aku ada buat sedikit kajian terperinci berkenaan perbezaan dua jantina ni dari segi rupa mereka ( Selain bunyi). Hasilnya aku dapati mmg jelas perbezaannya. Seperti yang aku perjelaskan dalam rajah di atas la, apa yang aku buat adalah aku tangkap ayam jantan n snap gambar close-up n lepaskan, dah tu tangkap pulak ayam betina n snap gambar dia n lepaskan jugak. So hasilnya aku dapat la beberapa perbezaan jelas seperti gambar tu.. Lepas tu aku buat kesimpulan tentang perbezaan mereka dan aku stated kan dalam gambar tu. Tujuan aku supaya lepas ni kalau ada org-org baru yg nak cari rujukan boleh la gunapakai kajian aku ni. Sbb aku cuba cari dalam internet pun cam kurang jer pendedahan dia.. Sila klik gambar atas utk view yg lebih jelas. Sekian, tq.

3 comments:

  1. sama2 :) tq jugak sudi lawat blog saya nie :)

    ReplyDelete
  2. http://dvillagecafe.blogspot.my/2015/09/ayam-mutiara-mengenali-jantina.html

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.