Monday, April 26, 2010

Ayam Mutiara Lagi



Salam, semalam (26/04/10) aku ke Sri Bumi Ternak milik saudara zul hilmi kat Beranang, tujuannya adalah nak ambil 4 ekor ayam mutiara yg dah aku order 3 hari sebelumnya. ! jantan dan 3 betina, Alhamdulillah setibanya aku kat ladang nampak beliau dah ada kat situ… ayampun dah siap tangkap cuma tinggal nak ikat kaki jer.. ayam ni aku oder khas buat member aku Azrul yg baru nak berjinak dengan ternakan ayam mutiara ni.. katanya, anaknya suka dengan ayam so aku cadangkan bela ayam mutiara, selain comel mereka ni sangat rintang penyakit.. so senang la nak bela for beginner.. berbalik kepada cerita kat ladang zul td, dalam sembang2 tu aku pun tangkap ayam tu n ikat kaki dia, cara ikat supaya dia susah lari adalah dgn ikat dua ekor sekaligus, so susah la dia nak lari.. mak aku la yg ajar semua nih… aku tak lama kat sri bumi ternak sbb ada org dtg nak ambil inkubator auto lak, en azizan dari Nilai.. Jadi malam tadi ayam-ayam tu transit kat rumah aku la kejap.. Pagi tadi mcm biasa jam 6.30 pg aku bertolak dari Bangi ke Shah Alam bersama isteri dan ayam-ayam mutiara tu sekali … sekarang ni ayam-ayam tu ada kat dalam raga dalam sangkar puyuh member aku kat opis nih.. ptg ni akan berubah la tempat tinggal mereka.. harap azrul akan dapat jaga mereka dengan baik, kalo menjadik aku nak cadangkan baka yang lagi menguntungkan utk beliau.. sbb dia tinggal kat rumah kampung.. Kalo nak lawat blog kedua-dua kenalan aku ni bolehla klik link di bawah :
Zul Hilmi : http://seribumiternak.blogspot.com/
Azrul : http://www.al-ansarfarm.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.