Thursday, April 7, 2011

Silver Bantam Betina Lagi

Salam, hari ni aku bawak masuk lagi 2 ekor silver sebright betina, umur sekitar 5 bulan dah. Aku dapat dari Ramal Pets.. tq En Mat sbb bg peluang aku pilih dulu. En Mat mmg best.. :) Jadi buat masa sekarang aku dah ada 4 ekor ayam betina yang mana baru seekor bertelur dan 2 pejantan. Alhamdulillah, yang tinggal cuma nak jalankan proses breeding jer.. ni duk tunggu ayam2 tu bertelur la pulak. Kalau menjadi mmg aku akan jual baka2 ayam ni kepada yg berminat.. nak simpan byk2 pun payah jugak nak jaga sbb tempat sempit.. kalau dapat tanah satu ekar ker mmg jadi tokan sebright la pulak aku ni, boleh la aku bubuh nama aku kat belakang sebright tu, 'Silver Sebright Nizam Bantam' hehehe.. ayam silver sebright induk aku yg tengah bertelur ni byk masalah rupanya, disbbkan yg jantannya terlalu agresif, habis telur disepak terajangnya.. dah 4 biji pecah, bila pecah yg betina mulala mkn telur mentah2... adus.. geram tul aku, nak semelih kang, tak samapai ati sbb harga pun boleh tahan.. kalau ayam kampung aku dulu, asal mkn telur jer mmg kena pisau ler jawabnya.. sbb kalau dia dah mula makan telur mmg lain kali dia pantang jumpa telur.. mmg dia akan sebat punyer... so lepas ni aku terpaksa la mdified sangkar, nak buat cam sistem sangkar ayam telur tu, bila bertelur jer, telur terus bergolek ke luar sangkar. Selamat lah ia hendaknya.. Amin.. Aku betul2 berharap bila yg 3 lg betina dah mula bertelur jgn ler dia buat hal mcm kakak dia yg sekor ni.. poning kepalo den ni haa.. Ok berikut adalah foto ayam betina yg baru aku bwk masuk..

1 comment:

  1. u also have a nice collection.. keep it up! here in Malaysia, the exotic fowl breeder still in early stage..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.