Saturday, April 23, 2011

Usaha Selamatkan Telur Sebright

Salam, hari ni aku ada peluang n masa lapang utk buat modifikasi sangkar sebright aku. Tujuannya adalah tak lain dan tak bukan utk selamatkan telur sebright yg dah kritikal jumlah telur yg selamatnya. Mana taknya, setiap kali bertelur jer terus disapu ibu sebright tu sendiri, asal bertelur jer dia tibai.. tak kira la telur dia sendiri ker atau telur ayam lain... ganazzzz.. sampai aku kurang bercucu.. setakat sebulan aku bela sebright ni cuma sekor anak yg kuar, Bukan sbb takder benih atau incubator tak cun, tp telur nak eram pun tarak... asyik kena makan jer. So kali ni aku sediakan sangkar yg lebih canggih.. sebenarnya tak le canggih mana, cuma aku tiru sangkar ayam penelur yang mana apabila ayam bertelur jer, telur tu akan cenderung utk bergolek ke luar sangkar bg mengelakkan telur kotor, pecah dipijak atau di makan oleh ibu ayam sendiri. Alhamdulillah, lepas aku modified dalam sejam, terus nampak ada sebiji telur dalam ruang telur tu.. selamat tanpa kecederaan spt calar, retak atau lubang. Bersyukur tul aku time tu.. harap lepas ni tak timbul dah masalah telur tadak utk di eram. Ni ada foto yg sempat aku snap, Enjoy ! Sekian.


Bercahaya-cahaya telur tu bila dah selamat :)


Aku rasa ni telur ibu muda yg sekor tu.. darah kat kulit telur menunjukkan ibu baru first time bertelur.. alhamdulillah sekor lg ayam dara aku bertelur.

2 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.