Sunday, June 12, 2011

Ayam Gagal Bertelur

Salam, korang perasan tak kekadang ada ayam betina yg dari zaman daranya mula bertelur dengan baik tetiba tak bertelur, masuk sarang, duduk dalam sarang, lepas beberapa minit kuar sarang n berketuk cam bertelur tp tadak telurpun yg kuar... aku dah lalui sekitar tahun 1992, time tu aku bela ayam laga kacuk kampung. Ada 2-3 ekor ibu ayam yang rekod peneluran sgt bagus utk 3-5 batch tp tetiba tak dapat bertelur langsung, perkara ni tak jadik serentak.. mungkin sekor jer yg kena penyakit ni dlm satu2 masa... mulanya aku mmg tak tau langsung, lepas tu aku terpikir la jugak sbb tgk body ayam tu dah berubah, bahagian perut bawah duburnya dah keras dan membengkak. So aku cuba picit dan rasa betul2.. aku dapat rasa cam ada seketul batu dalam perut ayam tu.. aku buat keputusan drastik nak sembelih sbb dah tak produktif lgpun duk siksa dia pun berdosa jugak. Setelah disembelih baru aku terkejut beruk sbb berdasarkan apa yg aku tgk, ada lebih kurang 30 biji telur yg termampat antara satu sama lain dalam berut ayam ni.. semuanya tak boleh keluar sbb tersangkut kat lemak lalu termampat jadik seketul telur batu besar yg keras.. kesian dan sedih betul aku masa tu. Akibat lemak yg banyak ayam tu tak dapat bertelur dgn normal.. so hati2 bila nak bg makan ayam, jgn bykkan lemak dalam diet mereka. Start dari situ semua ayam betina aku check, kalau hadapi masalah yg sama alamatnya makan nasik lauk ayam la aku mlm tu..



4 comments:

  1. kesiannya ayam tu... klu dia bole ckp mesti dah lama dia britau perut dia sakit... :(

    ReplyDelete
  2. tu la.. sbb kesian so kena semelih..

    ReplyDelete
  3. Allah! kesian btul. :(

    ReplyDelete
  4. Ada tak cara penyelesaian bg mengatasi masalah mcm ni...sbb ayam sya ada alami mcm ni..nk semelih syg..ada apa2 petua tal

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.