Sunday, June 12, 2011

Terkukur Jawa ( Ringneck Dove )

Salam, lamanya aku tak masukkan posting dalam blog aku ni, sibuk sangat menjelang bebudak institut nak final exam, sekarang nipun bebudak ni tgh berhempas pulas menjawab kertas soalan, kebetulan bukan turn aku nak kena jaga exam diaorg, so boleh la cuti hari ni kalo tak burnt la hujung minggu aku.. aku pula seminggu dua ni bukanya sihat sangat, mula2 kena demam selsema, semingu jugak.. baru baik dua hari dah kena demam panas, cirit birit n sakit sendi lak.. mujur tak kena dengi.. doktor dah suspek dah.. rupanya cirit birit aku tu yg kritikal.. 5 hari baru lega sungguh.. fuh mujur tak padam ! Alhamdulillah.. ok stop dulu citer pasal aku, ni ada aku nak citer pasal burung baru yg masuk dalam aviary aku.. sebenarnya burung ni member aku punya, En Azmi... ceritanya time aku singgah kat kedai pets Klang.. ternampak sepasang terkukur jawa ni.. nampak biasa jer.. tp bila dah dekat tgk sama jer, tak suspen pun dia, dekat lg, sama gak.. lg dekat tup tup terus berkokok.. aik aku kata.. jinak nya menatang ni.. depan idungpun kokok lg.. terus aku berkenan, member aku berkenan jugak... space sangkar aku dah penuh... dia punya bnk lg.. maklum la jiran so dia kata mitak la kurang.. bos kedai tak bagi.. takper RM50 jer pun sepasang, terus sambar.. bwk balik lepas dalam sangkar besar dia sebelah sangkar aku.. mmg tak dinafikan jinak giler.. siap terbang dtg kat aku lg time isi dedak n air.... mmg best.. hari khamis lepas aku tgk dah mula memanjat dah, tak lama dapat cucu la kami :) tak sabar la aku ....



2 comments:

  1. salam, saya ada juga bela trkukur jawa tapi dah sebulan bela, tak bertelur pon.. saya rasa dua2 jantan,, klu dua berkokok jantan kn.. betina ni berkokor x..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. terkukur matang pada umur 5-6 bulan... berapa umur terkukur tuan? sbb terkukur bila matang baru nampak jelas jantinanya.

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.