Tuesday, June 21, 2011

Coryza - Penyakit Nafas Ayam



Salam, kali ni aku rasa mcm nak ulas tentang satu lagi penyakit ayam, nama dia Coryza.. sedap nama tu. Penyakit ni adalah tergolong dalam penyakit pernafasan, simptom2 nya adalah seperti di bawah :

1. Mata ayam akan kerap terpejam seakan mengantuk.
2. Sayap akan cenderung untuk meleret ke bawah.
3. Lubang hidung basah dan ada cairan yg keluar.
4. Selalu bersin.
5. Mulut ternganga seakan tercekik makanan.
6. Kurang nafsu makan.
7. Mata berair.
8. Menjejaskan pertumbuhan ayam.
9. Pernafasan yang berbunyi.

Banyak giler simptom dia, kalo korang takleh agak lg apa penyakit yg timpa ayam korang ni mmg betul la.. dan aku.. mmg dah penah lalui benda ni.. 2 ekor ayam bantam aku dah kena n sekor dah sembuh, tinggal lg sekor betina belum sembuh.. duk tgh rawat ni. Walaupun penyebab utama penyakit ini adalah dari serangan bakteria yang dikenali sebagai Heamophilus paragallinarum, namun serangan ini berlaku akibat dari faktor2 berikut :

1. Perubahan suhu yang mendadak - dari panas ke sejuk cth siang ke malam atau hujan.
2. Kawasan sangkar yang terlalu lembab.
3. Kedudukan sangkar yang terlindung dari cahaya matahari.

Kaedah untuk mengubatnya pula, aku selalu pakai Tetracycline dan Tetra-Chlor, kedua2 ubat ni sangat mujarab, ayam aku yg sekor ni susah nak baik sbb aku terputus bekalan ubat hari tu.. lepas ni insya Allah akan sembuh.. susah jugak kalo terkena penyakit ni, yg jantan akan 'lupa' nak panjat ibu n yg betina 'lupa' nak bertelur... sbb dua2 asyik tertidur.. payahhh wooo.




Ayam aku yang kena jangkitan bakteria ni.


Heamophilus paragallinarum

13 comments:

  1. ayam saye pun ade terkena jugak.. saye bagi minum air kunyit hidup yang ditumbuk lumat... hasilnye memang pulih sepenuhnye...

    ReplyDelete
  2. ayam saya kena, tp tak sempat nak diselamatkan.. mungkin ubatnya tak kena.. ada juga keadaan dimana, di dalam keadaan cuaca tak menentu, panas terik dan tiba-tiba hujan,jika keadaan mcm ni terjadi dlm masa 1 minggu, ayam tetiba boleh jadi deman.. dalam masa 2-3 jam, ayam berkenaan terus mati dalam keadaan demam, dalam keadaan mcm ni ayam yang berusia antara 1-2 bulan cukup susah nak sembuh.. kalau ada yg selamat tu.. kira antobodi mmg bagus.. ayam yg berusia lbh dr usia 2 bulan, insyaallah dpt bertahan dlm keadaan begini.. dalam keadaan sakit yg en nizam ceritakan, kaedah air kunyit hidup yg nadiah praktikkan merupakan salah satu alternatif yg baik.. kaedah air kunyit nie pn saya dapat dr pekerja di kedai jual dedak.. biasanya dalam keadaan cuaca panas saya beri campurkan ubat penyejuk badan dalam minuman.. alhamdulillah, ayam dah tak jadi gelisah disebabkan cuaca yang panas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak cari dekat mana ubat penyejuk badan ayam

      Delete
  3. wah.. terima kasih banyak nadiah dan en ibrahim.. satu petua berguna tu.. nak cuba esok :) tq sekali lagi...

    ReplyDelete
  4. sy baru tau penyakit ni nama coryza setelah baca pd ubat yg sy beli tp ubat tu ubat minum :-)

    ReplyDelete
  5. boleh jugak.. ubat minum tu ada jugak dalam bentuk serbuk, nama dia teramycine.. ada jugak jenis suntik..

    ReplyDelete
  6. Salam. Sy suzi. Saya ternak ayam kg. Ayam sy sakit. Saya baru cebur diri dlm penternakan ayam kg 3 bulan. So x tau nk cegah n rawat mcm mna. Boleh sesiapa give info x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam... boleh hubungi saya je (0125245002).. beli bekalan tiamulin.. terbaik untuk penyakit akibat bakteria dan beberapa jenis virus

      Delete
  7. As salam..anak ayam hutan sata dah 2 ekor mati...sedih betul...anak ayam baru 2 bln lbh...ada 9 ekor tggal 7...mati moyok jer...skrg musim hujan...mata selalu nak pejamm...tolonggg sahabat2

    ReplyDelete
  8. sya nk satu set..harga bpa..ty

    ReplyDelete
  9. Assslamualaikom.say nk tanye cam.mane nk buat ayam selsema

    ReplyDelete
  10. Assalammualaikom sahabat
    Sy amat mwmerlukan ubat untuk ayam yg sy jaga mengalami penyakit
    Mata tertutup bengkak
    Nafasnya seperti ingusan
    Dan menjangkit satu persatu

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.