Saturday, February 25, 2012

Puyuh Putih

Salam, lama dah aku duk perhati puyuh putih ni.. kat kedai2 burung ada jugak yg jual.. berkenan mmg berkenan tp nak pilih jantan betinanya susah skit... so aku amik masa belajar pastikan jantinanya dulu baru aku beli n cuba biakkan. Satu lg masalah puyuh putih ni adalah warna bulunya yg kdg2 bertompok coklat (warna asal).. tu yg tak best tu... aku cuba cari n biakkan yg pure white sahaja.. mana tau anak dia akan jadik putih semua hehe.. lepas seminggu duk belajar kenal jantina puyuh putih ni n konfem tak silap so aku pun buat first try beli puyuh betina jer 2 ekor sbb yg jantan dah kawan aku beli dah 2 ekor.. dia ingat sepasang rupanya dua2 memanjat hahaaha.. frust dia. Tp takper aku pinjam jap.. jadik la jugak guna hehe... semalam (lps 3 hari beli) aku tgk sekor dari puyuh tu dah bertelur sebijik.. hahaha betul jugak teori aku yg tak pandai ni :) So lepas ni aku akan buat eksperimen utk hasilkan pure white quail... harap menjadik.
Kat bawah ni puyuh putih jantan kwn aku punya.. haha aku dah rendam pewarna, kasi pink skit.. senang aku nak kenal dari jauh, lepas ni kalau aku tgk puyuh pink ni, tau la aku yg dia ni jantan hahaha... jahat nya aku!!

5 comments:

  1. lawa jugak kalu warna dia mmg pink. huhuhuhu...

    ReplyDelete
  2. mcm mana rendam 2? nk try jgk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bancuh pewarna makanan.. n mandikan dia dgn air tu.. lap2 skit n biar dia kering sendiri :) selamat mencuba..

      Delete
  3. saya ada puyuh putih baru jumpa semalam. sekor je. Kerja saya ialah sembelih dan packing puyuh. Tetiba dua hari lepas jumpa sekor sesat putih solid. Jadi saya simpan buatbela.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.