Saturday, February 25, 2012

Ayam Kampung Kacuk Ayam Mutiara ?

Mungkinkah perkara di atas akan berlaku ? Mampukah kita hasilkan kacukan mcm ni ? Cuba rujuk tulisan aku pada post aku bertajuk Kacukan/Hybrid : Ayam Kampung + Ayam Mutiara. Agak mustahil tp org putih dah buat, so akupun try la buat jugak... jeng..jeng..jeng.. dan kat bawah ni adalah hasilnya.. haha menjadik jugak rupanya. So dengan bangganya aku boleh kata Anizam Agrofarm dah ada guinea fowl-chicken hybrid.. hehe. Aku gunakan ayam kampung jantan dicampur dengan ayam mutiara betina. Tak sangka ayam jantan ni galak betul sampai berbenih telur ayam mutiara tu...utk pengetahuan kwn2 semua, dari hari pertama tetas aku dah dpt kesan perbezaan anak ayam kacuk ni, pertamanya dari segi bunyi yg keluar dari anak ayam ni... kalau ayam mutiara selalunya akan bunyi ciapan panjang skit dan berturutan tp anak ayam ni bunyi sebijik cam anak aym kampung. So aku dah mula rekodkan... keduanya warna bulunya coklat, bukan berbatik spt ayam mutiara biasa... perkara2 lain adalah spt ukuran kaki-lebih panjang walaupun masih mengekalkan warna merah mirip kaki ayam mutiara... selain itu lehernya juga lebih panjang, ukuran sayap mmg besar ikut mak dia, mesti boleh terbang lepas ni, paruh dan kepalapelik skit sbb mcm ganas jer.. selebihnya korang tgk la sendiri... sekarang umurnya dah hampir sebulan dan saiznya 2 kaliganda ayam mutiara yg sama baya dengannya.. aku akan rekodkan perkembangannya sehingga dewasa utk tgk kelebihan dan kebaikan kacukan jenis ni...



5 comments:

  1. nanti dah boleh start breed the sell ~^^

    ReplyDelete
  2. mmg niat mcm tu la.. tp ni duk cuba hasilkan byk ekor skit sbb payah jadik dia ni :)

    ReplyDelete
  3. sebiji telur ayam mutiara harga berapa bro nizam? sy nak booking lah.. kalau nak tempah anak memang susah...

    ReplyDelete
  4. teurnya saya tak pasti kwn saya mau jual ke tak.. sbb ayam ni ayam dia saya cuma tolong eram n jual jer.. nanti saya tanya dulu, kalau serius sila sms saya di 012-5245002.

    ReplyDelete
  5. Apa cerita sekarang yer anak ayam ni?
    Nak tahu sekarang mesti dah besar panjang.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.