Sunday, August 28, 2011

Hybrid Chicken : Giant Cochin + Thai 2





Salam semua, dulu aku pernah posting berkenaan eksperimen aku iaitu kacukan antara giant cochin betina aku n ayam laga siam.. ok yg tu yg first batch, sekor jer aku rasa cam lebih mirip kepada cochin, yg lain2 cam lebih kepada laga walaupun berbulu kaki penuh so aku fokus kepada yg ni sekor je la utk tgk tumbesarannya. Kali ni aku bercerita pulak utk second batch iaitu final/last batch - lepas ni aku biakkan kacukan brahma n cochin je la pulak.. kat atas ada 3 ekor dari 12 ekor yg berbulu kaki hasil anak kacukan batch kedua, bila aku halusi kesemua anak2 tu, cuma 3 je la yg aku berkenan, so aku amik la sbg bahan eksperimen :) so hasil pemerhatian aku mendapati kalau anak ayam tu takder ekor so mesti akan mirip cochin tp kalau ada ekor walopun berbulu kaki akan lebih mirip ayam laga.. jadi dapat la aku buat kesimpulan bahawa kalau nak hasilkan baka ori dari anak kacukan mestilah buat selective breeding dulu, jangan main hantammm ja.. hahaha.. anak2 ni akan aku cross semula dgn induknya terutama anak jantan akan dikacuk ngan ibu ori giant cochin manakala yg betina pula akan aku kacukkan dgn pejantan brahma aku tu.. harap semua hidup harmoni di tangan aku :) aminnnn...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.