Tuesday, August 9, 2011

Kacukan Brahma & Giant Cochin

Salam, hari ni aku nak berceritta tentang apa yang bakal aku buat kat reban aku ni.. sebenarnya tgh buat dah pun cuma hasilnya belum dapat lagi. Kalau dah dapat hasil kena tunggu 6 bulan lak utk tgk tumbesaran sebenar. Halnya adalah berkenaan kacukan antara ayam brahma jantan aku dengan giant cochin betina aku. Sebelum ni aku kacuk giant cochin betina tu dgn ayam laga baka ujung dan dah hasilkan lebih sedozen anak yg tengah membesar. Lagi 5 bulan dapatlah aku buat kesimpulan ttg baka kacukan ni. Manakala kacukan antara brahma ni giant cochin ni pula, buat masa ni dah 6 biji telur dikeluarkan oleh ibu giant cochin tp aku tak pasti ada benih ke tak, masih belum mula eram, cukup 10 biji baru aku nak eram n tgk ada benih ke tak.. Aku dah buat rujukan kat internet dan jumpa gambar ayam kacukan antara brahma n giant cochin. Fuhhh.. cantik betul. Bagi aku desihn body dan saiz cukup sempurna sebagai ayam kesayangan atau pets. Kacukan sebegini sgt aku alu-alukan jika ada yang nak buat sbb bakal hasilkan satu lagi breed ayam eksotik. Ayam brahma bersifat pahlawan dengan ketinggian dan saiz yang besar serta berbulu kaki manakala giant cochin adalah sejenis ayam yang berbulu lembut, lebat dan sgt manja. Jadi kalau dikacuk kedua2 tui bakal hasilkan anak yg besar, berbulu lembut, tinggi, manja dan bergaya. Mmg aku suka.. harapan aku biar la usaha aku ni berjaya. Aminn.


Ayam light brahma jantan yang menjadi pembaka kat reban aku, harap suburlah hendaknya.

Ayam giant cochin betina yg bakal menjadi ibu kepada anak kacukan mengikut perancangan aku.

Perbandingan bentuk dan sifat antara kedua jenis ayam ni, saiz jangan kira sbb saiz ayam jantan tak sama dgn betina.


Inilah gambar anak kacukan antara brahma n giant cochin yg aku jumpa dalam internet... cantik tak ? Kepala kecik, badan besar n bulu pada peha n betis mmg lebat n panjang... satu kacukan yg hebat.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.