Wednesday, January 11, 2012

Isteri Untuk "Maikel"






Salam kpd semua pelawat blog aku, ingat tak ayam denak aku yg berbulu betina ni, aku namakan dia "Maikel", ejaan pun aku buat dalam Bahasa Melayu haha.. baru tradisional skit :) Sepertimana yg aku dah citer sebelum ni, Maikel mmg baik ngan aku, sifatnya yg suka melayan aku tu aku suka.. manja jer :) Minggu lepas aku pi cari bini kat dia, aku dpt masa tgh mengeram, ada la telur 8 bijik, 5 tetas anak ayam hutan, 2 ayam katik putih n 1 ayam mini cochin hitam.. tak tau camner leh jadik camtu. Mesti tuan dia ada masukkan telur2 ayam baka lain tu dalam sarang mintak tolong eram, sekali pekerja dia jual ayam n sekali ngan semua telur tu.. telur2 tu baru jer netas semalam, tak sampai seminggu aku eram.. bini Maikel ni aku namakan "Mimi".. So sekarang Mimi tgh tunggu masa untuk bertelur semula mungkin dalam minggu depan kut... nampak cam ok dah skit.. nanti galak la tu. Tujuan aku beli Mimi mmg nak kacukkan ngan Maikel utk dptkan anak yg berbulu betina jugak, tp kalau korang nak tau badan Mimi lg besar dari Maikel... so harap anaknya nanti takla besar sgt, kalau tak.. tak best la.. ada jugak plan nak kacuk ngan ayam serama tp belum jumpa induk yg sesuai.. maksud aku induk yg galakbertelur.. kebanyakan induk serama malas bertelur.. bukan apa, nak dptkan baka ayam hutan bertubuh tegak, dada angkat dan sayap leret dan tegak.. lambat la skit usaha ni nak berhasil tp aku akan tetap cuba :) chaiiiiyyyyooookkkkkk .... hahaha..
Haa.. ni gambar telur2 g masih dieram.. ada lapan bijik semuanya, sebijik lg tu telur ayam mutiara sesat...


Kat bawah ni pulak bila dah tetas... mcm2 ada... :)




3 comments:

  1. nih..eram pakai mesin tetas ke?pastu ko didik sendiri je ker?maksud aku bukan mimi yg jage lah ek??

    ReplyDelete
  2. A'ah. mimi tak jagapun anak dia, eram pakai mesin jer.. lg cepat n mudah urus.. didik bawah lampu sampai umur seminggu lepas tu dah boleh alih ke reban tertutup. Biar besar kat situ jer..

    ReplyDelete
  3. Tkde ke ayam utan nk jual bos? Huhu.. tgga rm50.. anak muda pun tkpe..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.