Tuesday, January 24, 2012

Terkukur Jawa Menetas Lagi

Salam, ptg td pi check sarang terkukur jawa ( ringneck dove ) yg sebelum ni aku tgk ada telur 2 bijik, rupanya dah menetas dah.. 2-2 sekali.. best2.. yg first batch hari tu netas 2 ekor tp padam sekor sbb jatuh sarang.. kali ni aku akan lebih berhati2.. harap 2-2 ekor tu idup la sampai besar n berkembang biak... Anak yg selamat first batch dulupun dah besar tp ak pasti jantan ke betina, kesian dia tadak pasangan.. nanti kalau dah tau jantina aku cari la pasangannya.. cepat jugak menatang ni biak, aku rasa kalau camni la prestasi burung ni, dalam setahun jer penuh la burung ni dalam sangkar aku tu... haha amin. Burung ni jarang sakit, agak kental la jugak imun badan dia. Ni ada beberapa foto yg aku amik time lawat reban tadi.






16 comments:

  1. saya pun ada bela asalnya dua ekor.....tu pun kawan bagi sebab dia nk pindah ketempat lain......lama juga bela.....mula2 bertelur dua biji saja telur yang kecil skit seakan-akan bulat tu telur betina yg bujur tu jantan....ni panduan orang lama le....kalau tak caya tanda salah satu telur tu dengan pen tp kena rajin le chek....yg pasti bila menetas yg badan besar tu jantan yg kecil tu betina .....bila dh besar yg kepala kecil nampak jinjang tu betina dan yg kepala besar tu jantan......sekarang ni dah ada dekat 12 ekor....3 sangkar lg tu sedang mengeram....cuba2 cari yg warna putih...anak nya wow jadi batik beb....cuba lah.....TQ

    ReplyDelete
  2. oo ya ka.. ada 2 ekor betina putih duk pair ngan jantan rindneck.. insya Allah nak bertelur dah.. leh la tgk apa jadik anaknya :)

    ReplyDelete
  3. Salam.. Saudara macam mana nak tahu jantan dan betina tq.

    ReplyDelete
  4. Salam.. kena tgk gayanya.. burung ni bila dah matang baru menyerlah sifat jantan n betina.. tu yg susah skit, cam merpati jugak.. yg jantan akan kerap berkokok n pusing2 badan manakala yg betina lebih suka mengalah..

    ReplyDelete
  5. salam.. saya ada juga bela sepasang terkukur jawa, bru bela dlm hampir2 sebulan,.. tapi masih x bertelur lagi, saya tgok si jantan kot yg asik2 berkokok.. jantan kan klu berkokok.. lps dia berkokok saya tgok diorg duk mcm bercumbu cumbu.. (cium) agak2 bila akan bertelur ekk burung saya,

    ReplyDelete
  6. Salam... kena check betul2 pastikan sepasang.. kalau 2-2 jantan pun tabiat lebih kurang mcm sepasang gak tp tak bertelur sampai ke sudah. Yg betina kepala kecik n lehel kecik.. yg jantan sebaliknya. Good luck.

    ReplyDelete
  7. Saya terjumpa seekor burung terkukur jawa ni dalam longkang berhampiran rumah saya.. injured. nampak gaya kaki dan kepak ok.. rasanya dia kena patuk dgn burung yg lebih besar di antara mata dgn paruh dia yg membuatkan dia agak rabun (sebab terbang terlanggar dinding) jadi buat masa ni saya simpan dia dalam rumah.. cuma saya nak tanya, burung ni makan apa ye? saya kasi sekoi dan dedak utk burung, dia tak nak makan.. risau laa pulak..

    ReplyDelete
  8. Nadia..tekukur ni jenis pemakan bijirin jd bg kambu/sambau...mknan tambahan boleh bagi kacang hijau,kacang merah..

    ReplyDelete
  9. bang nizam..nk tny lah tekukur jawa ni cmne nk tgk btina eh? harap dpt tunjuk ajar

    ReplyDelete
  10. bang nizan,. nk tny kalu jawa jantam laki btine kanpung dia jadi macan mane

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak besar jugak.. tp tak la sebesar ayam jawa.. kacuk je.. nanti besar jual sbg ayam kg.. untung

      Delete
  11. salam....saudara jual x tekukur jawa ni

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.