Sunday, January 8, 2012

Merpati Liar Untuk Ubat

Salam,

Merpati liar mmg byk kat Malaysia ni... sejak dibawa masuk ke Malaysia sehingga sekarang semakin hari semakin byk merpati ini membiak.. hampir di mana2 saja ada merpati berterbangan.. makanannya adalah bijirin yg mmg byk kat atas bumi. Ada jugak pencinta2 alam yg sanggup berhabis wang untuk membeli makanan utk burung ini semata2 kerana leka melihat telatah merpati yg sedang makan.. 2-3 hari lepas ada seorg hamba Allah hubungi aku nak mencari merpati liar tk dibuat makan sbg ubat.. tak berani pulak aku nak tanya utk ubat apa.. so beliau nak dalam 3-4 ekor... jadi akupun pi la ty cari kat kedai.. nak tangkap takut tak dpt maklum la kursus menjerat tak abih lg so bila pi kedai kena la paw hehe... aku mintak dia tangkapkan sbb mmg dia selalu tangkap.. oder 4 ekor esok terus dpt n akupun proses :) jadi la cam gambar di bawah ni... elok jer tersusun dlm pinggan, gemuk2 jugak rupanya walaupun nampak camtak cukup makan :)... terliur lak aku, lain kali nak semelih buat sup la pulak, mesti best :) Kepada sapa2 yg nak merpati ni nak buat ubat lain kali boleh la contact aku sbb dah pernah buat n ada pembekal so senang skit :)

2 comments:

  1. bang, ada x bele merpati biasa? kalau telur dia berapa sebiji?

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua dah semelih baru2 ni.. tp kalau nak, kawan ada.. rm3 sebijik

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.